Αφιλόξενη προς τα ΑμεΑ η Θεσσαλονίκη
Κατεστραμμένα και στενά πεζοδρόμια που δεν επιτρέπουν την κίνηση των ατόμων με αναπηρικό αμαξίδιο. Δημόσια κτίρια, υπηρεσίες και σχολεία που δεν έχουν προνοήσει για δημιουργία ραμπών, διαθέτοντας μόνο σκάλες.
Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος δίχως πρόσβαση και τουαλέτες για ΑμεΑ. Λιγοστές θέσεις στάθμευσης για ανθρώπους με αναπηρία και κατάληψη των ραμπών από παράνομα παρκαρισμένα Ι.Χ. Όλα τα παραπάνω συνθέτουν το “σκηνικό” της Θεσσαλονίκης που αποδεικνύεται μία πόλη “άκρως αφιλόξενη” για τα εμποδιζόμενα άτομα.
“Οι δυσκολίες για ένα άτομο με αναπηρία θα ξεκινήσουν από τη στιγμή που θα αποφασίσει να “περπατήσει” με το αμαξίδιο του. Έχουμε πολύ άσχημα πεζοδρόμια. Κατεστραμμένα και στενά, με τεράστιες δενδροδόχους όπου δεν χωράει να περάσει το αμαξίδιο. Και οι δυσκολίες είναι μεγαλύτερες για εμάς που είμαστε λίγο πιο ενεργοί και οδηγούμε καθώς οι θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ στην πόλη είναι ελάχιστες και καταλαμβάνονται παράνομα από άλλους οδηγούς”, εξηγεί ο άμισθος ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, για θέματα αναπηρίας, Γιάννης Καστούρας.
Τα έξι “βήματα” για βελτίωση της κατάστασης
Ο δήμαρχος άναψε ήδη το “πράσινο φως” για να αλλάξει η εικόνα στη Θεσσαλονίκη και να μπορέσει η πόλη να γίνει πιο φιλική για τους ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες. Ο κ.Ζέρβας έχει δηλώσει χαρακτηριστικά πως το ζήτημα της προσπελασιμότητας ήταν και παραμένει ψηλά στην ατζέντα της νέας διοίκησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ.Καστούρας (ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού φορέα για θέματα αναπηρίας “Metavasis”) μετά το “ok” του δημάρχου ξεκίνησε επαφές με τις αρμόδιες αντιδημαρχίες και κατέθεσε τις προτάσεις του ώστε να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατό τα πρώτα έξι “βήματα” για βελτίωση της κατάστασης που επικρατεί στην πόλη.
1) Προσβασιμότητα στα 230 σχολεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια του δήμου Θεσσαλονίκης. Σε πρώτη φάση θα επιχειρηθεί να γίνουν προσβάσιμα όλα τα σχολεία τόσο για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα, αλλά και για τους ενήλικες, αρκετοί από τους οποίους στις πρόσφατες εκλογικές αναμετρήσεις δεν μπόρεσαν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα διότι τα σχολεία δεν διέθεταν ράμπες. Στα σχέδια είναι επίσης, σε μεγάλο ποσοστό, τα σχολεία της Θεσσαλονίκης να αποκτήσουν και αναπηρική τουαλέτα.
2) Επανασχεδιασμός και επαναχωροθέτηση των ειδικών θέσεων στάθμευσης. Σύμφωνα με έρευνα και καταγραφή του κ.Καστούρα, ελάχιστες από τις θέσεις στάθμευσης για τα άτομα με αναπηρία είναι λειτουργικές. Οι υπόλοιπες είτε χρειάζονται παρεμβάσεις για την απομάκρυνση διαφόρων εμποδίων (π.χ. κολωνάκια και ζαρντινιέρες), είτε είναι πλήρως ακατάλληλες και πρέπει να μεταφερθούν σε κάποιο άλλο σημείο. Αυτή τη στιγμή, οι θέσεις στάθμευσης θεωρούνται λίγες για να καλύψουν τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η αύξηση τους.
4) Διορθωτικές παρεμβάσεις και αντικατάσταση των ραμπών παλαιού τύπου που είναι επικίνδυνες. Ορισμένες από τις ράμπες παλαιού τύπου που έχουν κατασκευαστεί τα προηγούμενα χρόνια στον δήμο Θεσσαλονίκης έχουν μεγάλο ρείθρο με αποτέλεσμα να εγκυμονούν κινδύνους για την πρόκληση ατυχημάτων. Στόχος είναι να αντικατασταθούν όλες οι ράμπες, με νέου τύπου. Ωστόσο, μέχρι να υλοποιηθεί το έργο κάθε φορά που θα εντοπίζεται στην πόλη ράμπα παλαιού τύπου θα επεμβαίνει το “συνεργείο άμεσης αντιμετώπισης” της διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας με στόχο την επιδιόρθωση της.
5) Προσβασιμότητα στους αθλητικούς χώρους και δημιουργία γυμναστηρίου για ΑμεΑ. Εύκολη πρόσβαση στους αθλητικούς χώρους της πόλης επιθυμούν τα άτομα με κινητικά προβλήματα και παράλληλα στα σχέδια είναι η δημιουργία ενός ειδικού γυμναστηρίου στο οποίο θα μπορούν να αθλούνται τα ΑμεΑ. Ακόμη, θα επιδιωχθεί η δημιουργία κι ενός υπαίθριου γυμναστηρίου με την τοποθέτηση των κατάλληλων οργάνων στη Νέα Παραλία.
6) Παρέμβαση στις παιδικές χαρές. Να μη μένει κανένα παιδί εκτός των παιδικών χαρών και του παιχνιδιού θέλει η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης και στις προτάσεις που κατατέθηκαν είναι η υλοποίηση παρεμβάσεων στα υφιστάμενα δημοτικά πάρκα της πόλης και η δημιουργία ειδικού χώρου ώστε να μπορούν να συνυπάρχουν όλα τα παιδιά.
“Χρειάζεται πολύ δουλειά. Αισιοδοξώ ότι μέχρι το τέλος της πρώτης θητείας του κ.Ζέρβα, η πόλη θα είναι ένας τόπος πιο φιλικός για τα άτομα με αναπηρία”, τονίζει ο κ.Καστούρας.
Μηδενική ανοχή από τη δημοτική αστυνομία για παρκάρισμα σε ράμπες και θέσεις ΑμεΑ
Παράλληλα, με τις πρώτες κινήσεις για μια Θεσσαλονίκη πιο φιλική προς τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα, η δημοτική αστυνομία δεν είναι διατεθειμένη να δείξει “καμία ανοχή” σε όσους παρανομούν και παρκάρουν σε ράμπες και σε θέσεις στάθμευσης αναπήρων, καθώς και σε διαβάσεις πεζών.