9 Πράγματα που μπορεί να μη γνωρίζετε για τα Παιδιά με Κώφωση
Η κόρη μου Σάρα που είναι 4 ετών γεννήθηκε κωφή. Επικοινωνεί χρησιμοποιώντας την Αμερικάνικη νοηματική γλώσσα αλλά είναι και ένα τυπικά αναπτυσσόμενο νήπιο που κάνει τα ίδια πράγματα που κάνουν όλα τα νήπια.
Μέσα σ’αυτά τα 4 χρόνια έχω μάθει ότι υπάρχουν μερικές εσφαλμένες αντιλήψεις για τα κωφά παιδιά και γι’αυτό συγκέντρωσα αυτή τη λίστα για να βοηθήσει τους ανθρώπους να κατανοήσουν τη Σάρα και τα άλλα παιδιά σαν κι αυτήν.
1.Η Σάρα είναι ένα ‘’κανονικό’’ 4χρονο παιδί.
Της Σάρας της αρέσει να πηγαίνει στην παιδική χαρά,να επίσκέπτεται το Μουσείο τρένου,να πηγαίνει για κολύμπι και κατασκήνωση με τον μπαμπά της και να βλέπει όλους τους παππούδες της.Όταν τη ρωτήσεις ποια είναι τα αγαπημένα της φαγητά, λέει ότι οι καραμέλες και το παγωτό είναι κοντά το ένα με το άλλο.Είναι ισχυρογνώμων,με κατανόηση για τον άλλον,αξιαγάπητη κια γεμάτη περιέργεια για τον κόσμο γύρω της.Της αρέσει επίσης να διαβάζει,να γράφει,να χοροπηδάει και να τρέχει.Ξέρετε άλλα νήπια που να έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά;Πολύ πιθανόν να ξέρετε.
2.Θέματα ορολογίας.
‘’Κωφός’’ ή’’ βαρύκοος’’; Μας πήρε πολύ χρόνο να καταλάβουμε τους διάφορους όρους και ακόμα μαθαίνουμε. Σύμφωνα με τον ερευνητή Μαρκ Μαρσάρκ:’’Συνηθέστερα η λέξη’’ κωφός” χρησιμοποιείται ως επίθετο αναφερόμενο σε κωφά άτομα που βλέπουν τον εαυτό τους ως μέρος μιας κοινότητας συνδεδεμένης με μια κοινή κουλτούρα και πολύ συχνά με μια κοινή γλώσσα-την Αμερικάνικη νοηματική γλώσσα.Ωστόσο, ο αδόκιμος όρος τώρα πλέον χρησιμοποιείται για να αναφερθεί στην έλλειψη ακουστικής ικανότητας.Σε πολλά κωφά άτομα δεν αρέσει ο όρος ‘’κώφωση’’ γιατί εμπεριέχει την έννοια της παθολογίας.
Επίσης,η Σάρα δεν έχει’’ ακουστική βλάβη’’.Και αυτός ο όρος χρησιμοποιείται μερικές φορές αλλά ,όπως οι online οδηγίες από τις πηγές για το πρόγραμμα ένταξης εξηγεί:’’Πολλά άτομα αντιπαθούν τον όρο ‘’ακουστική βλάβη’’,διότι περιγράφει τους κωφούς ανθρώπους με βάση τι αδυνατούν να κάνουν.’’Ο σύγχρονος όρος που χρησιμοποιείται από την κοινότητα κωφών σήμερα είναι ‘’βαρυκο’ί’α’’.
3.Η Σάρα δεν χρειάζεται να ‘’διορθωθεί’’.
Όταν η οικογένειά μας λέει σε κάποιον πολύ τακτικά ότι η Σάραείναι κωφή,η απάντησή του είναι:’’Λυπάμαι!’’Δεν υπάρχει λόγος να λυπάστε..Η Σάρα είναι τέλεια όπως είναι και δεν χρειάζεται να αλλάξει κάτι σ’αυτήν από καμιά αποψη.Κάθε άτομο έχει κάτι ή πολλά πράγματα που το καθιστούν μοναδικό.Η Σάρα δεν χάνει και δεν παραλείπει τίποτα.Η πλειονότητα της κοινωνίας έχει ακουστική ικανότητα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ότι οι τελευταίοι είναι εξυπνότεροι,πιο ευφυείς ή πιο χαρούμενοι ή ότι διάγουν πιο παραγωγικό βίο ή ότι ερωτεύονται ευκολότερα από τους κωφούς.
4.Δεν φορούν ακουστικά βοηθήματα όλοι όι κωφοί.
Μερικοί άνθρωποι με προβλήματα ακοής φορούν ακουστικά βοηθήματα αλλά δεν είναι απαραίτητα για όλους αυτούς τους ανθρώπους.Όταν γεννήθηκε η Σάρα,προετοιμάστηκε για την ακουστική βοήθεια και το φόραγε για αρκετούς μήνες μέχρι που ανακαλύψαμεότι ο κοχλίας της δεν είχε πληρως σχηματιστεί και δεν είχε ακουστικό νεύρο,οπότε το ακουστικό βοήθημα δεν της ήταν ωφέλιμο.
Το παιδί σας μπορεί να μιλάει Αγγλικά ή Εβρα’ι’κά. Η Σάρα επικοινωνεί με την Αμερικάνικη νοηματική.Όλοι στη ζωή της Σάρας επικοινωνούν μαζί της και γύρω της σ’αυτήν τη γλώσσα.Η Σάρα επίσης πηγαίνει στο σχολείο του Μέρυλαντ για κωφούς στην Κολούμπια και διδάσκεται από κωφούς και μη πολύ έμπειρους δασκάλους.Έχει η Σάρα και νταντάδες που επικοινωνούν μαζί της στην Αμερικάνικη νοηματική και όταν βρίσκεται σε εκδηλώσεις,όπως τα μαθήματα ποδοσφαίρου, βεβαιωνόμαστε ότι η Σάρα έχει διερμηνέα.
6.Η Σάρα μπορεί να γράψει και να διαβάσει.
Μπορεί να αναρωτιέστε πώς να συμβεί αυτό,εφόσον η Σάρα δεν ακούει λέξεις στη σελίδα που έχει μπροστά της.Υπάρχουν ,λοιπόν,διάφορες εφαρμογές που έχουν αναγνωριστεί βασιζόμενες σε έρευνες που εξετάζουν κωφούς γονείς και δασκάλους να διαβάζουν στα κωφά παιδιά τους.Μερικές έρευνες συμπεριλαμβάνουν να διατηρούν τα Αγγλικά και την Αμερικάνικη Νοηματική ορατά,έτσι ώστε το βιβλίο να τοποθετείται μπροστά τους για να μπορούν να δουν τους γονείς ,δασκάλους κ.λ.π. να κάνουν χειρομορφές και να έχουν το βιβλίο ταυτόχρονα.Συζητώντας επίσης σε βάθος τις απεικονίσεις της ιστορίας βοηθάει να συνδέουν έννοιες στην ιστορία με τον αληθινό κόσμο.
7.Δεν μπορεί ακόμα να διαβάσει χείλια.
Πολλοί άνθρωποι ρωτούν αν η Σάρα μπορεί να διαβάσει τα χείλια.Η ανάγνωση χειλιών είναι μια δεξιοτεχνία που θα αναπτύξει με τον καιρό.Παρ’ότι η Σάρα θα τη μάθει,έρευνες υποδηλώνουν ότι περίπου μόνο το 30%(ή και λιγότερο)απ’όσα λέει ο ομιλητής μπορεί να γίνουν προσιτά μέσω ανάγνωσης των χειλιών.
8.Η Σάρα περιέχει πολλές ταυτότητες,όπως ο καθένας μας.
Η Σαρα δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί η απλά να εξηγήθεί με ταμπέλες ή ορολογίες-κανένας άνθρωπος δεν μπορεί.Η Σάρα είναι κωφή αλλά είναι και μια Αμερικανο-Εβραία και ακόμα και αυτοί οι όροι δεν μπορούν να προσδιορίσουν την ταυτότητα της.Στην ηλικία των 4 ετών,η ταυτότητατης εξελίσσεται ακατάπαυστα.
9.Η κώφωση της Σάρας κάνει την οικογένειά μας ιδιαίτερη.
Μολονότι η προσαρμογή της σε μια νέα κουλτούρα,η μάθηση μιας διαφορετικής γλώσσας και το να έχει μια ζωή διαφορετική από αυτή που έχουμε οραματιστεί,είναι γεμάτη προκλήσεις μερικές φορές,μας έχει δώσει και πολλή ομορφιά.Έχουμε από καιρό εκτεθεί σε πράγματα που δεν θα ξέραμε ότι υπάρχουν και έχουμε την ευκαιρία να διδάξουμε αλλά και να μάθουμε από τους άλλους.
Πιστεύω ότι το σύμπαν μας προσέχει.Είναι αμέτρητες οι φορές που έχω πάει κάπου με την κόρη μου κια έχουμε συναντήσει κάποιον που ξέρει τη νοηματική γλώσσα για διάφορους λόγους και έχει σχέση με το δικό μας κόσμο.Αυτό είναι ευλογία!Είμαι συνεχώς ευγνώμων γιατί ξέρω ότι η κόρη μου μας έχει δώσει όσα δεν ξέραμε ότι χρειαζόμασταν.
Η Sharon Clark είναι μια περήφανη μητέρα και έχει μια καταπληκτική 4χρονη κόρη, την Σάρα που είναι κωφή.