Ζωή & Αναπηρία

Τα παιδιά της Άνοιξης Μικτό Κέντρο Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας Απασχόλησης & Κατάρτισης ΑμεΑ

Το Μικτό Κέντρο Διημέρευσης – Ημερήσιας Φροντίδας Απασχόλησης & Κατάρτισης ΑμεΑ “Τα Παιδιά της Άνοιξης’’, φιλοξενεί 62 εφήβους και ενήλικες ηλικίας 16 ετών και άνω από όλο το Νομό Ημαθίας, με νοητική υστέρηση, αυτισμό, σύνδρομο Down, μαθησιακές δυσκολίες, κινητικά προβλήματα, διαταραχές συμπεριφοράς και στεγάζεται στην πόλη της Αλεξάνδρειας.Οι εκπαιδευόμενοι προσέρχονται στο χώρο, με τα λεωφορεία του Συλλόγου, μια δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Το πρόγραμμα του Κέντρου αφορά στην επαγγελματική κατάρτιση, στην κοινωνικοποίηση και στην απόκτηση δεξιοτήτων με στόχο την αυτονομία των εκπαιδευόμενων.

Πώς ξεκινήσαμε

Το έτος 1986 στο Ν. Ημαθίας λειτουργούσε το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Βέροιας. Οι ανάγκες των παιδιών για διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση μετά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι ανησυχίες των γονέων για συνέχεια της φοίτησης σε άλλες δομές, αποτέλεσαν την κινητήριο δύναμη για τη δημιουργία του Κέντρου. Έτσι ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ (έτος ίδρυσης 1984), αποφασίζει την Ίδρυση Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης, Απασχόλησης και Διημέρευσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες με την επωνυμία: «Τα Παιδιά της Άνοιξης» (έτος ίδρυσης 1987-1988).

 

Στο Κέντρο λειτουργούν πέντε Εργαστήρια με στόχο την Επαγγελματική Κατάρτιση των εκπαιδευόμενων.

Το Eργαστήριο Ανθοκομίας-Κηπευτικών, όπου οι εκπαιδευόμενοι με τη βοήθεια των εκπαιδευτών τους, καλλιεργούν φυτά εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, ξεκινώντας από το στάδιο της ριζοβολίας. Ασχολούνται όμως και με την καλλιέργεια κηπευτικών.

Το Eργαστήριο Λαϊκής Τέχνης, όπου οι εκπαιδευόμενοι με την βοήθεια της εκπαιδεύτριάς τους, ασχολούνται με την αγιογραφία, κατασκευάζοντας εικόνες σε ξύλο, πέτρα, κεραμίδι, όστρακα και άλλα υλικά. Ακόμα ασχολούνται με την κατασκευή ειδών λαϊκής τέχνης όπως μπουκάλια, πουγκιά, χειροποίητα μαξιλάρια, κοσμήματα, χειροποίητα σαπούνια, λικέρ και γλυκά του κουταλιού.

Το Eργαστήριο Κηροπλαστικής, όπου οι εκπαιδευόμενοι με τη βοήθεια της εκπαιδεύτριάς τους, ασχολούνται με την κατασκευή αρωματικών κεριών αλλά και χριστουγεννιάτικων – πασχαλινών ειδών και λαμπάδων.Επιπλέον ασχολούνται με τη δημιουργία χειροποίητων κοσμημάτων και διακοσμητικών-εποχικών κατασκευών με χρηστική λειτουργία.

Το Eργαστήριο κατασκευής Μπομπονιέρων, όπου οι εκπαιδευόμενοι με τη βοήθεια της εκπαιδεύτριάς τους, ασχολούνται με την κατασκευή μπομπονιέρων για βαφτίσεις και γάμους, κατόπιν παραγγελιών.

Το Eργαστήριο Μεταξοτυπίας, όπου οι εκπαιδευόμενοι με τη βοήθεια του εκπαιδευτή τους, ασχολούνται με την εκτύπωση διαφημιστικών ειδών με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας σε:

– Καπέλα
– Μπλουζάκια
– Φόρμες εργασίας
– Αναπτήρες και άλλα διαφημιστικά είδη
Τέλος στο εργαστήριο αυτό αναλαμβάνουν την εκτύπωση προσκλητηρίων, γάμου και βάπτισης

Επιπλέον στις εγκαταστάσεις του Κέντρου λειτουργεί και το Eργαστήριο Αυτόνομης Διαβίωσης όπου οι εκπαιδευόμενοι με τη βοήθεια των εκπαιδευτών τους, ασκούνται σε συνήθειες της καθημερινής ζωής με στόχο την:

– Εκμάθηση κανόνων ατομικής υγιεινής και ασφάλειας
– Εκπαίδευση των παιδιών σε ότι αφορά στον χώρο της κουζίνας
– Κινητοποίηση και ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευόμενων μέσα από δραστηριότητες τυποποιημένης μορφής
– Διατήρηση και βελτίωση δεξιοτήτων μέσα από επαναλήψεις
– Βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς των παιδιών μέσω προγραμματισμένων και μεθοδευμένων επισκέψεων σε χώρους καθημερινής αλληλεπίδρασης και ψυχαγωγίας

Σκοπός του εργαστηρίου:

– Ανάπτυξη και κατάκτηση της αυτονομίας και κοινωνικότητας του μαθητή.

Εργαστήρια

Ανθοκομίας – Κηπευτικών

Οι ωφελούμενοι έρχονται σε επαφή με τον κόσμο των φυτών, από το σπόρο μέχρι την καρποφορία, τους τρόπους καλλιέργειας, την καθημερινή τους φροντίδα και τη χρησιμότητά τους για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Μέσα από διαδραστικούς τρόπους εκμάθησης αποκτούν τα κατάλληλα εφόδια για τη δημιουργία και τη συντήρηση ενός αστικού κήπου. Γνωρίζουν τόσο τα καλλωπιστικά όσο και τα λαχανοκομικά φυτά, τους τρόπους πολλαπλασιασμού, την αναγνώρισή τους, καθώς και τη συντήρηση και την αξιοποίηση των προϊόντων τους. Συνδυάζοντας τη γνώση με την τεχνολογία μαθαίνουν διαφορετικές τεχνικές καλλιέργειας.

Εικαστικών

Οι ωφελούμενοι ασχολούνται με την αγιογραφία κατασκευάζοντας  εικόνες σε ξύλο, πέτρα, κεραμίδι, όστρακα και άλλα υλικά και με την κατασκευή άλλων διακοσμητικών αντικειμένων ( μπουκάλια, πουγκιά  κ.α. ).

Εφαρμόζουν τις αρχές των εικαστικών τεχνών σε ατομικές και ομαδικές εργασίες με τη χρήση διαφόρων υλικών και την κατάκτηση τεχνικών, όπως και με τη γνωριμία του έργου μεγάλων καλλιτεχνών μέσα από αλληλεπιδραστικές παρουσιάσεις και βιβλία τέχνης.

Οξύνουν την παρατηρητικότητα τους, αναπτύσσουν τη δημιουργική φαντασία, καλλιεργούν έμφυτες ή επίκτητες ικανότητες και δεξιότητες. Αποκτούν προσωπικό αισθητικό κριτήριο και την ικανότητα αισθητικής συγκίνησης, αποτέλεσμα της κατανόησης του έργου τέχνης. Επισκέπτονται εκθέσεις, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους εντός και εκτός του αστικού κέντρου.

Κηροπλαστικής

Εξειδικεύεται στην κατασκευή διακοσμητικών – αρωματικών κεριών και  εποχικών κατασκευών προσανατολισμένο στην δημιουργία εορταστικών κεριών ποικίλων μεγεθών όπως χριστουγεννιάτικες κατασκευές και πασχαλινές λαμπάδες.

 Μεταξοτυπίας – Προσκλητηρίων

Οι ωφελούμενοι, ασχολούνται με την εκτύπωση διαφημιστικών ειδών με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας σε καπέλα, μπλουζάκια, φόρμες εργασίας, αναπτήρες και άλλα διαφημιστικά είδη. Επίσης, αναλαμβάνουν την εκτύπωση προσκλητηρίων, γάμου και βάπτισης. Σε αυτό το εργαστήριο, η μεταξοτυπία ανάγεται σε αληθινή τέχνη σύμφωνα με την αξία της.

 

Κατασκευής Μπομπονιέρας

Οι ωφελούμενοι, ασχολούνται με την κατασκευή μπομπονιέρων για βαφτίσεις και γάμους, κατόπιν παραγγελιών.

 Κατασκευής Κοσμήματος

Οι ωφελούμενοι, δημιουργούν καλλιεργώντας φαντασία και λεπτή κινητικότητα ταυτόχρονα. Κατασκευάζουν διαφόρων ειδών κοσμήματα, ιδιαίτερες κατασκευές  χρησιμοποιώντας πληθώρα υλικών.

Ομάδες

Αυτόνομης Διαβίωσης

Οι ωφελούμενοι αναπτύσσουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, όπου είναι χρήσιμες στην καθημερινή τους ζωή, όπως είναι η προσωπική υγιεινή και φροντίδα, η ασφαλής διαβίωση και η συμμετοχή στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας.

Μαγειρικής

με τίτλο « Μάθε παιδί μου ….να τρως» – Φτιάχνω το πρόγευμά μου

 Οι ωφελούμενοι έχουν την ευκαιρία να προετοιμάζουν το φαγητό τους ώστε να αποφεύγουν τις πρόχειρες και ανθυγιεινές τροφές.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία έρχονται σε επαφή με τις τροφές μαθαίνοντας τόσο τους βασικούς κανόνες υγιεινής, όσο και τη θρεπτική τους αξία καθώς και πώς αυτές συντελούν σε μία καλή φυσική κατάσταση.

Σκοπός του βιωματικού εργαστηρίου είναι οι ωφελούμενοι να εμπλουτίσουν τη διατροφή με νέες γι’ αυτά τροφές, τις οποίες εύκολα μπορούν να διαχειριστούν με δημιουργικότητα και να τις μετατρέψουν σε θρεπτικά γεύματα, ώστε να διαμορφώσουν σωστές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες ακόμα και μετά τη λήξη του προγράμματος.

Φυσικής Αγωγής

Το πρόγραμμα φυσικής αγωγής στοχεύει:

  • Στη γενικότερη βελτίωση της φυσικής κατάστασης των ωφελούμενων
  • Στην ψυχοκινητική υποστήριξη των ΑμεΑ μέσα από μουσικο-κινητικές δραστηριότητες και
  • Στην ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων

Επιπλέον, υπάρχει και ομάδα χορού η οποία συμμετέχει σε διαγωνισμούς.

Απασχόλησης

Οι ωφελούμενοι, αναπτύσσουν δεξιότητες μέσα από δραστηριότητες όπως χειροτεχνίες, κατασκευές με πηλό και άχρηστα υλικά κλπ.

   

-Ομάδα Τραπεζαρίας

Η ομάδα Τραπεζαρίας έχει ως στόχο την εκπαίδευση και την τήρηση των κανόνων υγιεινής όσον αφορά τη διατροφή, αλλά και την προετοιμασία-σερβίρισμα δεκατιανού.

-Πρόγραμμα Αυτόνομης Διαβίωσης

Οι ωφελούμενοι με την καθοδήγηση του εκπαιδευτή αναπτύσσουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, όπου είναι χρήσιμες στην καθημερινή τους ζωή, όπως είναι η προσωπική υγιεινή και φροντίδα, η ασφαλής διαβίωση και η συμμετοχή στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας.

 

-Τμήμα Ειδικής Εκπαίδευσης

Οι ωφελούμενοι με τη βοήθεια του ειδικού παιδαγωγού και ανάλογα με το νοητικό επίπεδο που βρίσκονται, εξασκούν δεξιότητες: μάθησης, επικοινωνίας, δημιουργικότητας, ομαδικής εργασίας, διαχείρισης πληροφοριών, ενώ παράλληλα προωθείται ο αυτοέλεγχος, η λήψη πρωτοβουλιών, η ευελιξία στην αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων και η σταθερότητα στις διαπροσωπικές σχέσεις. Σκοπός της ομάδας είναι να αναπτύξει την προσωπικότητα των ωφελούμενων και να τους καταστίσει κατά το δυνατόν ικανούς για αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή, κοινωνική και πολιτισμική ζωή.

-Πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής

Το πρόγραμμα φυσικής αγωγής στοχεύει:
• Στη γενικότερη βελτίωση της φυσικής κατάστασης των ωφελούμενων
• Ψυχοκινητική υποστήριξη των ΑμεΑ μέσα από μουσικο-κινητικές δραστηριότητες
• Ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων
Επίσης, υπάρχει και ομάδα χορού, όπου συντονίζεται από τον εκπαιδευτή φυσικής αγωγής. Η ομάδα χορού συμμετέχει σε διαγωνισμούς.

 

Υπηρεσίες

 

Ψυχολογική

  • Συμμετοχή στη Διεπιστημονική ομάδα του ΚΔΗΦ, η οποία αξιολογεί τους ωφελούμενους και καταρτίζει εξατομικευμένα προγράμματα υπηρεσιών γι’ αυτούς με στόχο την ψυχολογική στήριξη και τη βελτίωση των σωματικών και κοινωνικών τους δεξιοτήτων
  • Οργάνωση και συντονισμός ομάδων γονέων των ωφελούμενων με στόχο την ενημέρωση σε θέματα που αφορούν την ψυχολογική στήριξη των ατόμων με νοητική υστέρηση αλλά και των μελών της οικογένειάς τους
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων κοινωνικής ευαισθητοποίησης αλλά και κοινωνικής ένταξης των ωφελούμενων, σε συνεργασία με επιστήμονες άλλων ειδικοτήτων, με τοπικούς φορείς και με ιδιώτες ή εθελοντές
  • Συνοδεία των ωφελούμενων σε δράσεις εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και ψυχαγωγικές
  • Άσκηση συμβουλευτικής στους ωφελούμενους σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο
  • Συνεργασία με τους εκπαιδευτές και από κοινού τοποθέτηση νέων στόχων για τον κάθε ωφελούμενο
  • Συνεργασία με τις οικογένειες των ωφελούμενων για την επίλυση προβλημάτων συμπεριφοράς ή οικογενειακών κρίσεων (π.χ. ασθένεια/θάνατος μέλους της οικογένειας κ.λ.π.) και κατ’ οίκον επισκέψεις για την παρακολούθηση της πορείας του προβλήματος
  • Συμμετοχή σε διαδικασίες συλλογής στατιστικών στοιχείων κατά την εκπόνηση διατριβών που λαμβάνουν χώρα στο ΚΔΗΦ, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα για την προφύλαξη του απορρήτου της προσωπικότητας των ωφελούμενων
  • Εποπτεία της πρακτικής άσκησης των φοιτητών ή σπουδαστών από σχολές με αντικείμενο την ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη των ΑμεΑ
  • Συμμετοχή σε επιστημονικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια και διοργάνωση ημερίδων

Κοινωνική

  • Ενημέρωση γονέα/κηδεμόνα του τρόπου λειτουργίας του ΚΔΗΦ και συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών, για κάθε νέα περίπτωση ΑμεΑ στο ΚΔΗΦ. Αξιολόγηση της κάθε περίπτωσης και παραπομπή εφόσον κρίνεται αναγκαίο
  • Ομάδες κοινωνικού λειτουργού με στόχο την κοινωνική ένταξη των ωφελούμενων
  • Κατ’οίκον επισκέψεις στις οικίες των ωφελούμενων
  • Ανάληψη συνοδείας των ωφελούμενων σε εκπαιδευτικές, πολιτιστικές, ψυχαγωγικές δραστηριότητες και ενεργώς συμμετοχή σε αυτές
  • Πρόγραμμα βοήθειας οικογενειών που βρίσκονται σε κρίση
  • Παρακολούθηση της προόδου, κοινωνικής-εργασιακής αποκατάστασης των ΑμεΑ που εγκαταλείπουν το Κέντρο, για εύλογο χρονικό διάστημα, ενισχύοντάς τους όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά (Follow up)
  • Διοργάνωση συγκεντρώσεων γονέων σε συνεργασία με άλλα μέλη του προσωπικού και ενημέρωση αυτών για κάθε είδους παροχές που δικαιούνται
  • Άσκηση και των τριών μεθόδων Κοινωνικής Εργασίας, ΚΕΑ – ΚΕΟ – ΚΕΚ
  • Επικοινωνία – Διασύνδεση με άλλους φορείς
  • Συστηματική ενημέρωση του ατομικού φακέλου κάθε ωφελούμενου
  • Συμμετοχή στον κοινωνικό σχεδιασμό και την κοινωνική πολιτική για τα ΑμεΑ
  • Διευθέτηση ενδιαφερόμενων για πρακτική άσκηση
  • Εποπτεία πρακτικής άσκησης ασκούμενων κοινωνικών λειτουργών

Λογοθεραπεία

  • Αξιολόγηση του λόγου με επιστημονικά μέσα και συγκεκριμένες μεθόδους
  • Κατάρτιση ειδικού προγράμματος λογοθεραπείας για κάθε ωφελούμενο ανάλογα με τις ανάγκες του καθένα
  • Συνεργασία με το προσωπικό του ΚΔΗΦ και τους γονείς προκειμένου να επιτευχθεί ο απαιτούμενος συντονισμός σχετικών ενεργειών
  • Συμμετοχή σε κάθε επιστημονική, εκπαιδευτική και πολιτιστική δραστηριότητα του ΚΔΗΦ

Εργοθεραπεία

  • Αρχική εργοθεραπευτική αξιολόγηση και οριστικοποίηση στόχων
  • Εξατομικευμένο πρόγραμμα εργοθεραπείας με σκοπό την παρακολούθηση του ωφελούμενου και την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί στα πεδία της αδρής κινητικότητας, της λεπτής κινητικότητας, του οπτικινητικού συντονισμού, της αυτοεξυπηρέτησης, της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και των προ-επαγγελματικών δεξιοτήτων
  • Συνεργασία με το διεπιστημονικό προσωπικό και την οικογένεια του ωφελούμενου

 

 

Φυσιοθεραπεία

Πρώτη εκτίμηση και φυσιοθεραπευτική αξιολόγηση σε συνεργασία με το ιατροπαιδαγωγικό και επιστημονικό προσωπικό

Εξατομικευμένο πρόγραμμα φυσιοθεραπείας με σκοπό την ανάπτυξη, τη διατήρηση και την αποκατάσταση της κίνησης και της λειτουργικότητας των ωφελούμενων προκειμένου να υπάρξει βελτίωση στην ποιότητα της καθημερινής τους ζωής

Παρακολούθηση και εξέταση σε τακτά χρονικά διαστήματα της αδρής και λεπτής κινητικότητας των ωφελούμενων

Κατ’οίκον φυσιοθεραπεία όποτε καταστεί αναγκαίο

Επικοινωνία, καθοδήγηση στον τρόπο μεταχείρισης και βοήθειας που πρέπει να παρέχουν οι ωφελούμενοι στο σπίτι και τροποποίηση των λανθασμένων κινητικών προτύπων

Ενημέρωση προς τους γονείς για την πορεία της θεραπείας

Φροντίδα του εξοπλισμού και της αίθουσας της φυσιοθεραπείας

Ειδικής Εκπαίδευσης

Οι ωφελούμενοι ανάλογα με το νοητικό επίπεδο που βρίσκονται, εξασκούν δεξιότητες: μάθησης, επικοινωνίας, δημιουργικότητας, ομαδικής εργασίας, διαχείρισης πληροφοριών, ενώ παράλληλα προωθείται ο αυτοέλεγχος, η λήψη πρωτοβουλιών, η ευελιξία στην αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων και η σταθερότητα στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Σκοπός της ομάδας είναι να αναπτύξει την προσωπικότητα των ωφελούμενων και να τους καταστίσει κατά το δυνατόν ικανούς για αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή, κοινωνική και πολιτισμική ζωή.

Νοσηλευτική

  • Πρόγραμμα στοματικής υγιεινής
  • Παροχή νοσηλευτικής φροντίδας Ά Βοηθειών
  • Οργάνωση και διατήρηση φαρμακείου Ά Βοηθειών
  • Υποστήριξη σε θέματα υγιεινής και καθαριότητας
  • Μηνιαία ζύγιση και καταγραφή σωματικού βάρους
  • Συνοδεία των ωφελούμενων σε ιατρεία, νοσοκομεία
  • Ενημέρωση γονέων για θέματα υγείας των ωφελούμενων
  • Έλεγχος των βιβλιαρίων υγείας των ωφελούμενων για υπολειπόμενα εμβόλια και ενημέρωση γονέων

Δράσεις

Οι δράσεις στα Παιδιά της Άνοιξης δε σταματούν ποτέ! Από αθλητικά δρώμενα μέχρι θεατρικές παραστάσεις, από καλοκαιρινές εκδρομές μέχρι δημιουργικές συμμετοχές. Και οι στιγμές είναι πολλές…

Μπορείτε και εσείς να στηρίξετε το έργο τους

Ενισχύστε το έργο του Φιλανθρωπικού μη Κερδοσκοπικού Συλλόγου Γονέων
και Κηδεμόνων ΑμεΑ Ν. Ημαθίας με τους παρακάτω τρόπους:

ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ: ΑΡ.ΛΟΓ.: 6211-101712-799

• ΙΒΑΝ: GR7001712110006211101712799

EUROBANK: ΑΡ.ΛΟΓ.: 0026.0414.78.0200237394

• ΙΒΑΝ: GR9602604140000780200237394

ATTICA BANK: ΑΡ.ΛΟΓ.: 84930067

• IBAN: GR0301605650000000084930067

ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ: ΑΡ.ΛΟΓ.: 54416928

• ΙΒΑΝ: GR8501103250000032554416928

Στοιχεία επικοινωνίας

Μικτό Κέντρο Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας Απασχόλησης & Κατάρτισης (ΑμεΑ) «Τα Παιδιά της Άνοιξης»

Social Media: facebook

Διεύθυνση: Ελευθερίου Βενιζέλου 7, Αλεξάνδρεια

Τηλ – Fax: 23330 27212

Email: spring.children@yahoo.gr, info@tapaidiatisanoixis.gr

Πηγή
tapaidiatisanoixis.gr
Αντιστοιχισμένο

Σχετικά Άρθρα

Back to top button