Παιδικά βιβλία που αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στην αναπηρία
1.Παπαδιαμάντης Αλέξανδρος: Γουτού Γουπατού, Παπαδόπουλος, Νοητική
Υστέρηση
Ο Μανολιός έχει χρυσή καρδιά, αλλά περίεργη εμφάνιση και ομιλία. Όταν
όμως την παραμονή της Πρωτοχρονιάς σώζει τα παιδιά, γίνεται ο ήρωας
όλων. Συγκινητικό διήγημα με νόημα που είναι πάντα επίκαιρο.
2.Weninger Brigitte: Ένας για όλους και όλοι για έναν, Πατάκης, Σωματική
Αναπηρία
Ο Μαξ το ποντικάκι έχει γεννηθεί με το ένα πόδι του μεγαλύτερο από το άλλο.
Γι’ αυτό το λόγο πολλές φορές παραπατάει και πέφτει φαρδύς πλατύς κάτω.
Ένα υπέροχο βιβλίο με τρυφερές εικόνες, που μιλάει για την ομαδικότητα και
για τα θαύματα που μπορεί να κάνει κανείς όταν εργάζεται μαζί με άλλους.
Σύνδρομο Down
Ο Μάνος με τα σκιστά μάτια και το πλακουτσό πρόσωπο είναι ένα αγόρι
διαφορετικό από τ΄ άλλα. Γι΄ αυτό και τα παιδιά της γειτονιάς του δεν
παίζουν μαζί του. Εκείνος, όμως, ξέρει να παίζει, ξέρει να μοιράζεται, μα
πάνω απ΄ όλα ξέρει να αγαπά…
4.Ανδρικόπουλος Νικόλας: Δυο παπούτσια με καρότσι, Ελληνικά Γράμματα,
Κινητική Αναπηρία
Ο ήρωας του παραμυθιού, ο κύριος Λάζαρος Εαυτούλης, ζει ευτυχισμένος
στην όμορφη χώρα «Τι με νοιάζει εμένα», και μια μέρα, βγαίνοντας για ψώνια,
παρκάρει παράνομα το αυτοκίνητό του μπροστά σε μια ράμπα,προκειμένου
να μπει σε ένα μαγαζί για να αγοράσει τα καινούργια του παπούτσια.Καθώς
όμως βγαίνει από το μαγαζί, αρχίζει να πέφτει, να πέφτει, να
πέφτει ασταμάτητα σε μια βαθιά τρύπα, και τελικά προσγειώνεται στο πιο
παράξενο μέρος που είχε δει ποτέ! Στην «Τροχήλατη Δημοκρατία του
Μπορώ»!
5.Σκορδαλά-Κακατσάκη Ευδοκία: 0 Ευτύχης και το ουράνιο τόξο,
Καλειδοσκόπιο, Παιδικός Καρκίνος
Ο Ευτύχης, ένα μικρό αρκουδάκι που ζει στο δάσος, αρρωσταίνει και
πηγαίνει με τους γονείς του σε ένα μεγάλο νοσοκομείο.”Μπόρα είναι. Θα
περάσει”. Λέει με σιγουριά από την πρώτη στιγμή ο μπαμπάς του. Αυτό
πιστεύει και το μικρό μας αρκουδάκι. Και δεν παύει ούτε στιγμή να
ονειρεύεται και να περιμένει του ουράνιο τόξο, που έρχεται πάντα μετά από
μια καταιγίδα…
6. Wojtowicz Jen: Τα παιδιά των λουλουδιών, Επόμενος Σταθμός, Σωματική
Αναπηρία
Μια τρυφερή και ευφάνταστη ιστορία για τη δύναμη της καλοσύνης και την
αξία της κατανόησης προς κάθε τι διαφορετικό.
Ο Ιησούς Μπετς είναι ένας άνθρωπος χωρίς χέρια και πόδια, ένας
«κορμάνθρωπος». Έχει όμως το χάρισμα της καλής όρασης,μια θαυμάσια
φωνή υψίφωνου και καλή καρδιά. Οι σκληρές συνθήκες ζωής κάνουν τους
απλούς ανθρώπους της εποχής (τέλος 19ου αρχές 20ου αιώνα)
σκληροτράχηλους,βίαιους και άσπλαχνους. Tο «χάπυ έντ» δεν αρκεί για να
σβήσει το πικρό χαμόγελοτου αναγνώστη. Ένα υψηλής ποιότητας βιβλίο που
ξεπερνά κατά πολύ τα συνηθισμένα βιβλία για την αποδοχή της
διαφορετικότητας.
8.ΠουλάκηςΠέτρος: Ο Αυτός, Κάστωρ,Αυτισμός
Με αριστοτεχνικό τρόπο ο συγγραφέας σκιαγραφεί όλα τα γνωρίσματα του
αυτισμού ιδωμένα μέσα από το καβούκι του”Αυτού”, μιας χελώνας που
παρατηρεί τον κόσμο με το δικό της ξεχωριστό τρόπο και εξοικειώνει τα
παιδιά ομαλά με την διαταραχή του αυτιστικού φάσματος.
9.Ρόου Τζόν Α.: Θέλω μια αγκαλιά, Πατάκης, Σωματικές Διαφορές
Gνα υπέροχο βιβλίο με χιούμορ από τον Τζον Α. Ρόου για την αξία της
προσφοράς. Μια μικρή αγκαλιά, ένα γρήγορο φιλί, ένα ανεκτίμητο δώρο.
10.Γκρέκου Γλυκερία: Ο Φοίβος και ο άλλος Φοίβος, Ελληνικά Γράμματα,
Κινητική Αναπηρία
Το θέμα του βιβλίου αφορά στην καθημερινότητα δύο παιδιών. Ενός
“συνηθισμένου”, του Φοίβου, και ενός παιδιού με αναπηρία, του άλλου
Φοίβου. Ο άλλος Φοίβος, με αναπηρία, γίνεται”άλλος” μέσα από τη δική του
ιδιαιτερότητα, αλλά κυρίως μέσα από την εικόνα που έχουν οι άλλοι γι΄ αυτόν.
Στις σελίδες του βιβλίου ο αναγνώστης ανακαλύπτει πως όλοι οι άνθρωποι
έχουν τις ίδιες ανάγκες, νιώθουν τα ίδια συναισθήματα, έχουν τα ίδια
δικαιώματα.
11.Σταματοπούλου Ιωάννα: Μόζα η γάτα, Κέδρος
Η Μόζα, η γάτα της ιστορίας, είναι υπαρκτήκαι αποτελεί την έμπνευση για τη
δουλειά αυτή, μια που γεννήθηκε τυφλή. Σε κάθε βιβλίο της σειράς, η Μόζα
μιλά με το δικό της μοναδικό τρόπο σχετικά με μια ομάδα ανθρώπων για την
οποία τα παιδιά λαμβάνουν λίγες πληροφορίες από γονείς και δασκάλους. Οι
ιστορίες της Μόζας αποτελούν χρήσιμα εργαλεία για νηπιαγωγούς και
δασκάλους, καθώς και για γονείς ευαισθητοποιημένους, που χρειάζονται
κάποιο μέσο για να καλλιεργήσουν την ευαισθησία αυτή στα παιδιά.
α. Το βουνό των νάνων, Σύνδρομο Down & Εγκεφαλική παράλυση Στο
“Βουνό των νάνων”, ταξιδεύουμε μαζί με τη Μόζα στον κόσμο των ανθρώπων
με σύνδρομο Down και εγκεφαλική παράλυση. Προσεγγίζουμε έτσι την
ουσιαστική έννοια της φράσης “άτομα με ειδικές ανάγκες καιικανότητες”,
ενημερωνόμαστε για τις ιδιαιτερότητες των ατόμων αυτών,καταλαβαίνουμε
γιατί νιώθουν αμήχανα κάποιοι άνθρωποι απέναντί τους και
ευαισθητοποιούμαστε, τελικά, σε ένα δύσκολο κοινωνικό θέμα με χαριτωμένο
τρόπο.
β. Η μάγισσα Αμπουλίνα, Κινητικά Προβλήματα
Στη Μάγισσα Αμπουλίνα, ταξιδεύουμε μαζί μετη Μόζα στον κόσμο των
ανθρώπων με κινητικά προβλήματα. Προσεγγίζουμε έτσι την ουσιαστική
έννοια της φράσης “άτομα με ειδικές ανάγκες και ικανότητες”,
ενημερωνόμαστε για τις ιδιαιτερότητες των ατόμων αυτών,καταλαβαίνουμε
γιατί νιώθουν αμήχανοι οι υπόλοιποι άνθρωποι απέναντί τους και
ευαισθητοποιούμαστε, τελικά, σε ένα δύσκολο κοινωνικό θέμα με χαριτωμένο
τρόπο.
γ. Η λευκή Μόλι, Προβλήματα Ακοής
Ένα παραμύθι με θέμα τα προβλήματα ακοής.Η περιπέτεια συνεχίζεται όταν
η Μόλι, η λευκή γάτα της μάγισσας Αμπουλίνας,επισκέπτεται τη Μόζα. Η
Μόλι έχει γεννηθεί κωφή κι έτσι είναι η πλέον κατάλληληγια να δείξει στη
Μόζα τα μυστικά των ανθρώπων με προβλήματα ακοής. Στον κίτρινο τοίχο
του σαλονιού προβάλλει μια φανταστική ταινία και ταξιδεύουν με αυτόν τον
τρόπο στη γνώση της πραγματικής ζωής. Πάνω απ’ όλα όμως, Μόλι μαθαίνει
στη Μόζα, και μαζί της σε όλα τα παιδιά πώς νιώθουν αυτοί οι άνθρωποι και
μαζί τους κι εμείς. Μέσα απ’ την πληροφόρηση η Μόζα καταλαβαίνει πως
στην ουσία όλοι με τον τρόπο μας, είμαστε διαφορετικοί και γι’ αυτό
μοναδικοί.
δ. Μια μαγική νύχτα, Πρόβλημα Όρασης
Στο “Μια μαγική νύχτα”,ταξιδεύουμε μαζί με τη Μόζα στον κόσμο των
ανθρώπων με προβλήματα όρασης.Προσεγγίζουμε έτσι την ουσιαστική έννοια
της φράσης “άτομα με ειδικές ανάγκες και ικανότητες”, ενημερωνόμαστε για
τις ιδιαιτερότητες των ατόμων αυτών, καταλαβαίνουμε γιατί νιώθουν
αμήχανοι οι υπόλοιποι άνθρωποι απέναντί τους και ευαισθητοποιούμαστε,
τελικά, σε ένα δύσκολο κοινωνικό θέμα με χαριτωμένο τρόπο.
Σωματική Διαφορά
Ο Τριγωνομικρούλης, ο αδερφός του Τριγωνοψαρούλη, πάντα βάζει τον
αδερφό του σε μπελάδες. Τώρα θέλει να ξαναβρεί τη μαμά του, που όμως
κατοικεί σε μια χώρα μακρινή και διαφορετική: στον κόσμο των παράξενων
ψαριών. Ο Τριγωνοψαρούλης,λοιπόν, αναλαμβάνει «δράση» και ξεκινάει το
μεγάλο και επικίνδυνο ταξίδι για να συναντήσει τη μαμά τους. Μπλέκει σε μια
νέα περιπέτεια γεμάτη χρώματα και φαντασία.
13.Χελφτ Κλοντ: Μια αδελφούλα με ειδικές ανάγκες, Άγκυρα, Σύνδρομο
Down
Σήμερα το πρωί στο μαιευτήριο γεννήθηκε ένα μωρό, η μικρή Νέλλη. Η χαρά
της Μαρίνας και του Παύλου, των γονιών της, είναι απερίγραπτη… Ένας
γιατρός παίρνει τη Νέλλη και την πηγαίνει για εξέταση. Όταν γυρνάει, είναι
σκεπτικός και αρχίζει να μιλάει αργά:
– Κάτι δεν πάει καλά… Έγινε ένα ατύχημα γενετικό. Η Νέλλη έχει
έναμειονέκτημα: την τρισωμία 21. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, τη χαρά
διαδέχεται ένας φόβος ανυπολόγιστος.
Ένα βιβλίο που αναφέρεται στη δοκιμασία της οικογένειας, όταν αποκτά ένα
παιδί με ειδικές ανάγκες, καθώς και στον τρόπο της σωστής αντιμετώπισής
της. Οι εξηγήσεις που δίνονται προσπαθούν να απο-ενοχοποιήσουν την
οικογένεια και είναι γεμάτες σεβασμό προς το παιδί.
14.Μάστορη Βούλα: Δωριλένια, Πατάκης, Πρόβλημα Ομιλίας
Η μικρή Δωριλένια μιλούσε όλες τις λαλιές του κόσμου, αλλά αρνιόταν να
μιλήσει την ανθρωπολαλιά. Βλέπεις, η γάτα της είχε πει πως, αν το έκανε αυτό,
τότε θα ξεχνούσε όλες τις άλλες λαλιές, ακόμη και το ότι κάποτε τις ήξερε!
Κάτι όμως στο τέλος έκανε τη Δωριλένια ν’ αλλάξει γνώμη. Τι;
15.Γουίλις Τζιν: Η Αργυρώ γελάει, Πατάκης, Κινητική Αναπηρία
Η Αργυρώ γελάει είναι ένα βιβλίο εικονογραφημένο και με ελάχιστο κείμενο
που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, όπου τα παιδιά παρατηρούν
με περιέργεια το ένα το άλλο προσπαθώντας,ίσως, να κάνουν φίλους.
Γυρίζοντας τις σελίδες βλέπουμε στην Αργυρώ ένα παιδί σαν όλα τα άλλα: η
μικρή κλαίει, γελάει, κάνει κούνια, ζωγραφίζει, θυμώνει,φοβάται, θέλει
παραμύθια, κολυμπάει. Μόνο στην τελευταία εικόνα του βιβλίου
αντιλαμβανόμαστε ότι η Αργυρώ είναι ένα παιδί με ειδικές ανάγκες όταν τη
βλέπουμε να κάθεται στο αναπηρικό της καρότσι. Με απλότητα, χωρίς
συναισθηματισμό και ενοχοποιητικό διδακτισμό, ο μικρός αναγνώστης θα
μπορούσε να σκεφτεί «Μα, η Αργυρώ μού μοιάζει! Τίποτα δεν μ’ εμποδίζει να
κάνω παρέα μαζί της».
16.Μάρρα Ειρήνη: Το μυστικό τραγούδι της Μάτας, Πατάκης, Σωματική
Διαφορά
Η μαμά κούνησε το κεφάλι της απορημένη. – Πώς τα κατάφερες; Τι του
έκανες; Δεν μπορεί, κάτι του έκανες εσύ, αλλά τι; Έλα, πες μου… Η Μάτα
γέλασε. Το μυστικό ήταν δικό της και θα το ήξεραν μόνο αυτή και το φυτό
της! Το ξέρει και το αγόρι με τα δαντελένια χέρια κι ας είναι από άλλη
ιστορία. Είναι και δικό του μυστικό και όλων όσοι ζουν τραγουδώντας
δυνατά ή σιωπηλά το τραγούδι της ψυχής τους…
17.Λενέν Τιερί: Με τα μάτια της καρδιάς, Σύγχρονοι Ορίζοντες, Τυφλότητα
«Η Αϊσά κι εγώ περπατούσαμε πιασμένοι χέρι χέρι στους δρόμους. Εγώ, ο
τυφλός, της μάθαινα να κούει τα βήματα των ανθρώπων.Εκείνη, πάλι, μου
μιλούσε για τα χρώματα: Το κίτρινο είναι σαν τον ήλιο που ζεσταίνει το
δέρμα, το πράσινο σαν την μυρωδιά του νοτισμένου χόρτου το πρωί,το μπλε
σαν τον ωκεανό, όταν στέκεσαι μπρος του…»
Αναπηρία
Ο Λέανδρος ήταν πολύ, μα πολύ φρόνιμος. Φρόνιμος σαν μεγάλος. Δεν
έσκουζε, δεν γκρίνιαζε, δεν πείσμωνε… Ούτε έκανε αταξίες ή σκανταλιές.
Ήταν”παράδειγμα φρονιμάδας”! Μέχρι που το μικρό δαχτυλάκι του
έπαθε…γιγάντωση! Ο Λέανδρος δεν έδωσε σημασία στο δαχτυλάκι του γίγας,
μέχρι που άρχισε να του κάνει και σκανταλιές! Θα έχανε, λοιπόν, το καλό του
όνομα από ένα… άτακτο γιγαντοδαχτυλάκι; Χμ, μήπως θα ήταν καλύτερα να
του το κόψουν λιγάκι;
19.Σέλινγκ Μπάρμπαρα: Δεν είμαι, τόσο αλλιώτικος από τους άλλους,
Δωρικός, Κινητική Αναπηρία
Εικονογραφημένα βιβλία, που προσφέρουν στους γονείς των παιδιών μια
εξαιρετική ευκαιρία να επικοινωνήσουν μαζί τους για λεπτά και κρίσιμα
ζητήματα, τα οποία απαιτούν προσοχή και υπευθυνότητα.
20.Φτιάκα Ελένη: Το μικρό χωριό στο βουνό όπου τα παιδιά δεν
xαμογελούσαν ποτέ, Ταξιδευτής, Γκέτο
Ένα παραμύθι για τα παιδιά με ειδικές ικανότητες και την εκπαίδευση.
Κάποτε σε ένα χωριό υπήρχαν 30 διαφορετικά σχολεία για τα 30 διαφορετικά
παιδιά! Κάθε παιδί πήγαινε στο ειδικό σχολείο ανάλογα με το πρόβλημά του.
Παρόλο που δέχονταν εξατομικευμένη εκπαίδευση, εντούτοις δεν
χαμογελούσαν ποτέ. Αυτό που τους έλειπε ήταν το παιχνίδι και οι φίλοι. Μια
μέρα ήρθε στο χωριό μια σοφή δασκάλα που τους έλυσε το πρόβλημα…
21.Ψαραύτη Λίτσα: Ο Θωμάς, Άγκυρα,Νοητική Υστέρηση
Ο Θωμάς είναι ένα παιδί με νοητική υστέρηση. Με τη βοήθεια όμως των
γονιών του και του ειδικού σχολείου που παρακολουθεί, καταφέρνει να
αναπτύξει απίστευτες ικανότητες και να λάβει μέρος στους Ειδικούς
Ολυμπιακούς Αγώνες. Όταν έρχεται η σειρά του ν’ αγωνιστεί, κάτι απρόσμενο
θα συμβεί που θα φανερώσει την καλοσύνη και το μεγαλείο της ψυχής του.
Ένα βιβλίο που προβάλλει το αληθινό πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων,
αλλά και την καθημερινή πάλη των παιδιών με ειδικές ανάγκες να
διεκδικήσουν όσα δικαιούνται.
22.Grass Gayle: Πιάσε τα αστέρι που πέφτει , Λιβάνης, Ψυχική Διαταραχή
Υπάρχει ένας αρχαίος θρύλος των δράκων που λέει ότι τα αστέρια στον
ουρανό είναι τα φώτα που καθοδηγούν όλα τα πλάσματα της γης.Οι δράκοι
ξέρουν το μυστικό των αστεριών και είναι εκείνοι που τα προστατεύουν για να
μην πέσουν.
Ο Λουκάς, το χταπόδι, και ο Πέτρος, το καλαμάρι, είχαν πλοκάμια πολύ
ανυπάκουα. Το ‘σκαγαν διαρκώς κι έκαναν πολλές αταξίες, φασαρίες και
ζημιές… Ο Λουκάς και ο Πέτρος γινόντουσαν ρεζίλι και όλος ο κόσμος του
βυθού ήταν αναστατωμένος και τα ‘βαζε μαζί τους. Έπρεπε να βρεθεί λύση,
και αυτή την έδωσε το φεγγάρι…
Μια χιουμοριστική, υπερρεαλιστική ιστορία για τη σχέση με το σώμα μας που
μόνο από μας τους ίδιους μπορεί να γίνει αρμονική.
24.Νέζη Νόνη: Τρίχες , Καλειδοσκόπιο, Παιδικός Καρκίνος
Για πέντε ολόκληρα χρόνια όλα ήταν φυσιολογικά. Ξαφνικά, σε μία μόνο
μέρα,αλλάζουν τα πάντα. Ο Δημήτρης χάνει τα μαλλιά του εξαιτίας μιας
αρρώστιας. Και,μαζί μ’ αυτά, χάνει και την παιδικότητά του.
Ένα δύσκολο θέμα -ακόμα και για τους μεγάλους- αντιμετωπίζεται με θάρρος
και χιούμορ από ένα μικρό παιδί, που με τη στάση του μας υπενθυμίζει ότι,
τελικά,στη ζωή δεν αξίζει να στενοχωριόμαστε για… τρίχες!
25.Σκορδαλά-Κακατσάκη Ευδοκία: Με λένε Ελπίδα , Άγκυρα, Κινητική
Αναπηρία
Η Ελπίδα, ένα μικρό κορίτσι, ζει με τη μαμά και τη γιαγιά της σ’ ένα νησί. Η
Άχνα, μια μαθητευόμενη μαγισσούλα της φωτιάς, ζει στο τζάκι του σπιτιού
της Ελπίδας και φροντίζει τα φλογολούλουδά του. Η Ελπίδα πιστεύει πως
είναι το πιο δυστυχισμένο πλάσμα του κόσμου, γιατίζει καθηλωμένη σε μια
αναπηρική πολυθρόνα. Γι αυτό συχνά την παίρνει το παράπονο και κλαίει.
Τότε προσπαθεί η μαμά να την παρηγορήσει…
26.Καραγιάννη Θεοδοσία / Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο: Ο
τρυφερούλης Μικροφτερούλης , Δαρδανός -Φαντασία, Νοητική Διαφορά
Στο μακρινό χωριό των Μικροφτερούληδων ζει ο Τρυφερούλης. Δεν πηγαίνει
στο σχολείο του χωριού, αφού εκεί όλα κυλούν γρήγορα. Αυτός όμως
δυσκολεύεται και αργεί να καταλάβει τι πρέπει να κάνει.Ακόμα και τα παιδιά
δεν τον παίζουν. Η νεράιδα Κρινοπούλα -η δασκάλα του-προσπαθεί να τον
βοηθήσει. Ο Τρυφερούλης όμως επιμένει να πάει στο σχολείο του χωριού μαζί
με τα άλλα παιδιά για να βρει φίλους. Μια αναπάντεχη συνάντηση θα τον
βοηθήσει να πραγματοποιήσει το όνειρό του.
Κάθε άνθρωπος είναι φτιαγμένος -από τη φύση του- να κοιτά ψηλά, να
οραματίζεται και να προσπαθεί ν’ αγγίξει το όνειρό του. Για να το πετύχει,
όμως, χρειάζεται φτερά που θα τον βοηθήσουν να φτάσει γρηγορότερα και
ευκολότερα. Τα φτερά είναι οι ικανότητες του καθενός. Κάποιοι,όμως, έχουν
μικρότερα φτερά και νιώθουν διαφορετικοί.
Παρ’ όλα αυτά, μπορούν κι εκείνοι ν΄ ανεβούν ψηλά – απλώς χρειάζονται δίπλα τους κάποιους για να τους
μάθουν τον τρόπο ν’ ανοίγουν τα φτερά τους και να πετούν όλο και πιο ψηλά.
Τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν τα δικά τους μοναδικά και ιδιαίτερα
φτερά. Το πέταγμά τους γίνεται ομορφότερο όταν οι άλλοι τους χαϊδεύουν
απαλά τα φτερά και πετούν μαζί τους. Στο χωριό των Μικροφτερούληδων
μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι το ομορφότερο πέταγμα είναι αυτό που
γίνεται με κατανόηση, αποδοχή, συνεργασία, αισιοδοξία και αγάπη…
Ο Τρυφερούλης Μικροφτερούλης απευθύνεται σε παιδιά κάθε ηλικίας, καθώς
και σε γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς που εργάζονται με παιδιά, δίνοντας
την ευκαιρία για συζήτηση και ευαισθητοποίηση σε θέματα που σχετίζονται
με τη διαφορετικότητα και την ένταξη.
Το Κάτι Uλλο προσπαθεί με κάθε τρόπο να μοιάσει με τους άλλους. Αλλά ό,τι
κι αν κάνει το μόνο που καταφέρνει είναι να δείξει πόσο διαφέρει από αυτούς.
Τότε, εμφανίζεται το Κατιτί και του ζητάει να γίνουν φίλοι. Αλλά το Κάτι
Άλλο δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι το Κατιτί του μοιάζει σε κάτι.
Η ιστορία της Κάθριν Κέιβ, καυστικά απλή, αλλά τόσο αληθινή, ζωντανεύει
με υπέροχο τρόπο μέσα από τα σκίτσα του Κρις Ρίντελ.
28.Αλεξοπούλου-Πετράκη Φραντζέσκα: Φίλοι, φως φανάρι,
Παπαδόπουλος,Κώφωση
Τι βάσανο για την Ισμήνη να ξυπνάει πρωί-πρωί! Όμως, η διαδρομή με το
σχολικό κρύβει απίθανες εκπλήξεις, όταν δυο μουτράκια κολλούν στα τζάμια
και χαιρετούν το ένα το άλλο. Μπορεί αυτή η φιλία να κρατηθεί, ακόμα και
μετά από ένα σιωπηρό …μυστικό Φως Φανάρι!
29.Σταμάτη Αθηνά: Τη νύχτα των θαυμάτων Κάστωρ, Σωματική Αναπηρία
Είναι μια νύχτα μαγική που συμβαίνουν απίστευτα πράγματα. Ακόμα και τα
αγάλματα ζωντανεύουν! Αυτή τη νύχτα περίμενε ανυπόμονα η Ιουλία…
30.Ρίμερ Χριστίνα: Ιστορίες για φίλους, Διάπλαση, Διαφορετικότητα
Πέντε τρυφερές ιστορίες για μικρά παιδιά που μας περνάνε μηνύματα φιλίας
και διαφορετικότητας.
31.Κέλλερ -Άνταμς Γκλεν: Η ιστορία της ζωής μου Μίνωας, Αναπηρία
32.Γιαννίκου Κατερίνα: Δε φοβάμαι το Νοσοκομείο, Μοντέρνοι Καιροί
Σε πολλά παιδιά η λέξη νοσοκομείο ακούγεται τρομακτική. Είναι σίγουρο ότι
σε κανέναν δεν αρέσει να έχει πάρε-δώσε με τα νοσοκομεία. Όμως σε
περίπτωση ανάγκης, τι πρέπει να κάνουμε; Σ’ αυτό το βιβλίο,μέσα από
πολύχρωμες σελίδες και με απλά λόγια, ο αρκούδος Έκτορας και ο
ποντικούλης Πάρης εξηγούν την αντιμετώπιση ενός απλού περιστατικού. Η
φίλη του Έκτορα, η Ανδρομάχη, σπάει το πόδι της και πρέπει να πάει στο
νοσοκομείο…
Ανάμεσα στο αστείο και στο σοβαρό, παρουσιάζονται ιατρικές διαδικασίες
όπως ακτινογραφίες, γύψος, νοσηλεία σε θάλαμο. Τα παιδιά πρέπει να
διώξουν το φόβο και να καταλάβουν ότι το νοσοκομείο σε ορισμένες
περιπτώσεις είναι απαραίτητο.
33.Βαρελλά Αγγελική: Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια Άγκυρα,
Κινητική Αναπηρία
Ο Ηλίας έχει πρόβλημα με τα πόδια του. Τα παπουτσάκια, που του έφτιαξε ο
πατέρας του και που δεν θα χρησιμοποιήσει ποτέ,γίνονται αφορμή ν’
αναπτύξει τη φαντασία του και να δώσει χαρά στους άλλους.
34.Μάρρα Ειρήνη: Ο Μικρός Ντούπ, Πατάκης.
Δισκοβολία με μια φακή. Ακοντισμός με μια πευκοβελόνα.Σφαιροβολία με
κερασοκούκουτσο. Μα ποιος είναι τέλος πάντων; Είναι ο Ντουπ, τομυρμήγκι,
ο μεγάλος αθλητής που φοβάται τις κότες. Έχει κι ένα μυστικό. Γιατί τον
βάφτισαν Ντουπ;
35.Κυρίτση – Τζιώτη Ιωάννα: Το σπασμένο χέρι του Νίνο, Μικρή Μίλητος,
Εμποδιζόμενα άτομα
Αν έχεις πάθει ένα ατύχημα κι όλα τα βλέπεις μαύρα,όπως ο Νίνο, ο μικρός
κλόουν του τσίρκου, σταματά επιτέλους την γκρίνια! Έλα!Χαμογέλασε! Με
λίγη υπομονή και πολύ κουράγιο, θα τα καταφέρεις κι όλα θα διορθωθούν.
36.Κοντολέων Μάνος: Γάντι σε ξύλινο χέρι, Γνώση
Ποιό είναι το μυστικό του άντρα με το ξύλινο χέρι; Το κορίτσι που χάθηκε σε
μια πυργαγιά χάθηκε άραγε για πάντα; Γιατί, τάχα, ο γνωστός
ποδοσφαιριστής δε χαίρεται με το θαυμασμό που του δείχνουν τα πιτσιρίκια
της γειτονιάς;[…]
αναπηρία
Το παραμύθι αυτό δίνει μια νότα ελπίδας στα παιδιά που δεν μπορούν να
«πεταξουν» και που περιμένουν από την κοινωνία και τον περίγυρό τους να
τους δώσει «τα χρυσά φτερά» για να μπορέσουν να εκμεταλλευτούν τις
ικανότητές τους και να απογειωθούν.
«Η κουκουβάγια με τα χρυσά φτερά» είναι ένα παραμύθι αφιερωμένο στον
αδερφό της συγγραφέως, Ευγένιο, ένα παιδί με σύνδρομο Νoonan και σε όλα
τα «διαφορετικά»παιδάκια του κόσμου.
Ο ήρωας του παραμυθιού, ο μικρός Κούγκυ, είναι μια διαφορετική
κουκουβάγια που δεν μπορείνα πετάξει όπως τα αδερφάκια του. Μια μέρα
ανακαλύπτει ένα απρόσμενο δώρο από ένα αληθινό φίλο, που του δίνει φτερά
να πετάξει ως το φεγγάρι και να πραγματοποιήσει τα όνειρά του.
38.Γκότση Ανδριανή: Η Μονοστάλακτη, Γράμμα, Σωματική διαφορά
“Σε μια γωνίτσα μέσα στα χορτάρια, μόλις που φαινότανε ένα κοκκινόμαυρο
μπαλάκι από πέντε πασχαλίτσες. H μια του άκρη όμως ήταν διαφορετική.
H πασχαλίτσα που ήταν εκεί, είχε στην δεξιά πλευρά της πλάτης της μόνο μία
μαύρη βουλίτσα. Aπό την ιδιαιτερότητά της αυτή πήρε και τ’ όνομα της. Tην
είπαν Mονοστάλακτη.
Bλοι την κορόιδευαν και η Mονοστάλακτη έκλαιγε κρυφά και στεναχωριόταν
με την ατυχία της. Nτρεπόταν που ήταν διαφορετική.H Mονοστάλακτη όμως
ήταν ξεχωριστή. Kι αυτή ήταν η ομορφιά της”.
Πως θα βοηθήσει η ιδιαίτερη πασχαλίτσα τη ζουζουνοχώρα από ένα μεγάλο
κίνδυνο;
Θα γίνει αποδεκτή από τους υπόλοιπους; Ένα παραμύθι που αποδεικνύει ότι
η ιδιαιτερότητα δεν αποτελεί ελάττωμα και που τελικά η εξωτερική εμφάνιση
δεν πρέπει να αποτελεί κριτήριο και να οδηγεί σε κοινωνικό αποκλεισμό.
39.Κωνσταντινίδου Μαριέλα: Ο Νιφάδας και η Γνώση, Ρώσση, Σωματική
αναπηρία
Ο Νιφάδας, ένα μικρό ποντικάκι, ντρέπεται για τα τεράστια ροζ αυτιά του. Η
καλή μάγισσα Αστροφεγγιά μαζί με τη Γνώση, την κουκουβάγια, του
μαθαίνουν πως ο καθένας από μας είναι διαφορετικός και αξίζει να μας
αγαπούν γι αυτό ακριβώς που είμαστε.
40.Πέτροβιτς -Ανδρουτσοπούλου Λότη: Ένας μήνας σαν όλους τους άλλους,
Ψυχογιός, Σωματική αναπηρία
΄Εχεις ακούσει ποτέ πως οι μήνες μοιάζουν με παιδιά που παίζουν στο
περιβόλι του παππού τους, του Χρόνου; Αν όχι, διάβασε τούτο το βιβλίο, να
μάθεις για τα παιχνίδια τους αλλά και για το τι έπαθε κάποτε ένας από τους
δώδεκα, ο Φεβρουάριος – Φλεβάρη τον φώναζαν καμιά φορά τα αδέρφια του.
Και τι έγινε όταν οι άλλοι μήνες, χωρίς να το πολυσκεφτούν, έπαψαν να
παίζουν μαζί του…
41.Χιούζ Φρίντα: Ενοικιάζεται φίλος, Μίνωας, Σωματική αναπηρία
«Δε θέλεις σκυλάκι, έτσι δεν είναι;» είπε ο καταστηματάρχης. «Θέλεις ένα
φίλο.»
Ο Ντάνι δεν πίστευε στα αφτιά του όταν ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού με τα
ζωάκια προσφέρθηκε να του νοικιάσει ένα φίλο.Είναι ποτέ δυνατόν να
νοικιάσεις ένα φίλο; Ο Ντάνι ανυπομονούσε να τον γνωρίσει…
42.Λυμπεροπούλου Bλγα: Γιατί η Γιαγιά μου δεν θυμάται το όνομά μου;
Παπαδόπουλος, Νόσος Αλτσχάιμερ
Γεια σας! Με λένε Ιάσονα. Πριν από λίγο καιρό μάθαμε ότι η γιαγιά μου έχει
Αλτσχάιμερ. Στην αρχή δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί διάλεξαν ένα τόσο
δύσκολο όνομα γι’ αυτή την αρρώστια! Όμως η μεγάλη μου αδερφή, μου
εξήγησε ότι έτσι έλεγαν το γιατρό που την ανακάλυψε. Θα σας πω αυτά που
έμαθα γι’ αυτή την αρρώστια. Γιατί τώρα που ξέρω τι είναι, μπορώ να
βοηθήσω τη γιαγιά μου όποτε με χρειάζεται. Άλλωστε κι αυτή κάποτε με
βοήθησε να μάθω να διαβάζω!
43.Γκομπόλι Μάριο: Κανείς δεν είναι τέλειος, Φλούδας, Εξοικείωση
Όλα όσα θα έπρεπε να ξέρεις για τα μικρά ελαττώματα της δικής σου
εμφάνισης αλλά και των άλλων.
44.Θεοδωράκη Μάρω: Σαν ζάχαρη άχνη, Διάπλαση, Παιδικός διαβήτης
Ένας απρόσμενος επισκέπτης και μια παράξενη Δεσποινίδα έρχονται να
αναστατώσουν τον μικρό Κωστή. Ο κυριος Πεινάλας και η Δεσποινίδα Δίψα
θα τον ακολουθούν πρωί και βράδυ μέχρι που μια καινούργια ,αλλόκοτη φίλη
έρχεται να βάλει τα πράγματα στη θέση τους .Ο Κωστής θα ανακαλύψει πως
είναι ξεφτέρι στην αριθμητική. Οι πιο απίθανες εξισώσεις απο λαχανότουρτες
θα ξεδιπλώνονται μπροστά του ενώ ο πιο αλλόκοτος διαβήτης που θα βρεθεί
στον δρόμο του θα φτιάξει μαζί του τον ακριβότερο κύκλο .Τον κύκλο της
ζωής πασπαλισμένο με μπόλικη ζάχαρη άχνη….
H Ματίλντα ζει σε μια από τις πιο όμορφες χώρες της γης και έχει για βασιλιά
της έναν πολύ καλό και σοφό βασιλιά. Όλοι ζουν όμορφα και καλά, μέχρι που
ξαφνικά ένα πρωί, αρχίζει να τρέμει δυνατά. Όλα αλλάζουν και γίνονται
άνω κάτω.
46.Εφταλιώτης Αργύρης Η Στραβοκώσταινα, Παπαδόπουλος, Κινητική
αναπηρία
Ολάκερη μέρα βαστούσε το ταξίδι από τη Χώρα του νησιού ώς το χωριό.
Γίναμε μούσκεμα ως το κόκκαλο. Ρωτούμε στον καφενέ που μπορούμε να
περάσουμε τη νύχτα.
– Καλώς ορίστε, αποκρίνετε ένα από αυτούς.
Ξαναρωτώ λοιπόν που μπορούμε να ξενυχτέψουμε.
– Και πού αλλού παρά στης Στραβοκώσταινας;
47. Γκότση Ανδριανή Το λαίμαργο μυρμήγκι, Γράμμα, Παιδική παχυσαρκία.
48. Πριόβολου Ελένη Ένα χελωνάκι χωρίς καβούκι, Ελληνικά Γράμματα,
Σωματική αναπηρία
Το χελωνάκι μου γεννήθηκε χωρίς καβούκι και πρέπει να το προστατεύσω”,
είπε η μαμά χελώνα. Όμως ο Λίνος θέλει να ζει σαν τ΄ άλλα χελωνάκια κι ένα
μεσημέρι το σκάει από το σπίτι. Εκεί στο λιβάδι βρίσκει φίλους, την αποδοχή
και μια μοναδική αγάπη…
49.Φραγκιά Μαρία Ο Δαχτυλοκούτσικος, Ελληνικά Γράμματα,
Σωματική αναπηρία
Ο Δαχτυλοκούτσικος είναι ένα τρισχαριτωμένο παιδάκι σχεδόν σαν όλα τ’
άλλα. Με την ιστορία του στέλνει το μήνυμα ότι το μεγαλύτερο κακό όταν
είσαι κάπου “διαφορετικός” είναι η κοινωνική απομόνωση στην οποία σε
καταδικάζουν όσοι δεν ξέρουν ή δεν μπορούν ν’ αγαπούν -αυτό, όμως,
ευτυχώς διορθώνεται!
50. Βαρβαρούση Λήδα Μια παρέα με καρδιά, Ευρωπαϊκή επιτροπή
Αντιπροσωπεία στηνΕλλάδα, Διαφορετικότητα
Το παραμύθι αυτό είναι μια ιστορία με θέμα την αγάπη, σε όλα της τα
επίπεδα, η οποία κινδυνεύει.Η ιστορία διαδραματίζεται στο δωμάτιο του
Πέτρου μέσα σε ένα παλιό βιβλίο.
Σε αυτό τοπαραμύθι θα συναντηθούν ήρωες από διαφορετικά βιβλία που θα
ενώσουν τις δυνάμεις τους για ένα κοινό σκοπό. Η παρέα που πρωταγωνιστεί
καταλαβαίνει πολύ καλά, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, ότι χωρίς την
αγάπη ο κόσμος μας θα χαθεί. Ένα μικρό αγόρι ο Πέτρος, ένας λύκος, ένας
δεινόσαυρος, μια μέλισσα, ένας ποντικός, μια μικρή μάγισσα και πολλοί άλλοι,
μέσα από τη διαφορετικότητάτους μας αποκαλύπτουν την οικολογική τους
συνείδηση, τη θετική τους σκέψη και την ασίγαστη ανάγκη τους για ενότητα
και αλληλοβοήθεια.
Μέσα από την περιπέτεια του ταξιδιού που είναι η διαδρομή της ζωής, αυτή η
παρέα με όχημά της ένα πολυ-ποδήλατο και με σημαία της το χιούμορ
εξελίσσεται σε ομάδα.
Η γνώση και η φιλία καταφέρνουν να νικήσουν τελικά κάθε κακό που
βρίσκουν στο δρόμο τους, για να πετύχουν να βρουν την αγάπη και να τη
σώσουν.
Τι κάνει ο μικρός σκίουρος όταν η μαμά του αρρωσταίνει;
Είναι βαθιά στενοχωρημένος, αρνείται να πάει σχολείο, να παίξει με τους
φίλους του, ντρέπεται.
Ποιός θα τον βοηθήσει να καταλάβει και στο τέλος να βγει νικητής;
Μια ιστορία που με τρυφερό τρόπο οδηγεί το παιδικό μυαλό στο δρόμο της
γνώσης και το βοηθά να κατανοήσει ότι όχι μόνο το σώμα αλλά και το μυαλό
μπορεί να αρρωστήσει.
52.Τσιαμπαλή-Κελεπούρη Χρυσάνθη Ένας κήπος στην τάξη μας, Ψυχογιός,
Κινητική αναπηρία
Ο Στέλιος και οι συμμαθητές του είναι ενθουσιασμένοι! Φέτος πηγαίνουν στην
τρίτη δημοτικού και επιτέλους ήρθε ηώρα να ανέβουν σε μια από τις αίθουσες
του δεύτερου ορόφου. Ο Στέλιος όμως κινείται με αναπηρικό καροτσάκι.
Μήπως εξαιτίας του για πρώτη φορά η τρίτη τάξη θα μείνει στο ισόγειο ή η
κινητική δυσκολία του Στέλιου θα αλλάξει τα πράγματα αυτή τη χρονιά έτσι
όπως κανείς δε θα φανταζόταν;
53. Ρουσάκη Μαρία Τα γράμματα χορεύουν, Παπαδόπουλος, Δυσλεξία
Ο μπαμπάς είχε υποσχεθεί στη Ελίζα να τη γράψει σε σχολή χορού. Μ’ αυτή
την υπόσχεση ξεκίνησε το σχολείο. Εκεί όμως τα πράγματα δεν ήταν τόσο
απλά. Γιατί η Ελίζα έβλεπε τα πάντα διαφορετικά από τα άλλα παιδιά.
Το πρώτο παιδικό βιβλίο στην Ελλάδα με θέμα τη δυσλεξία.
54. Χατζοπούλου-Καραβία Λία Η Ρίκι, Πατάκης,Προβλήματα όρασης
Μία μικρή τυφλοποντικίνα διαφέρει από τους άλλους τυφλοπόντικες. Βλέπει
πιο καθαρά, δεν θέλει για φαγητό τα μικρά ζωάκια που για την υπόλοιπη
οικογένεια αποτελούν το γεύμα τους, πιάνει μαζί τους κουβέντα και γίνεται
φίλη ακόμη και με τους πιο θανάσιμους για τους τυφλοπόντικες
εχθρούς,δηλαδή την αλεπού και την κουκουβάγια. Μέσα από περιπέτειες, η
Ρίκι κατορθώνεινα πείσει και τα άλλα ζώα ότι μπορούν να συνυπάρχουν και
μάλιστα η ίδια διαλέγει για ταίρι της έναν όμορφο και όπως και η Ρίκι
κοινωνικότατο ποντικό.Για τη Ρίκι δεν υπάρχουν διακρίσεις και ο σεβασμός
και η αποδοχή της διαφορετικότητας,των ιδιαιτεροτήτων και της
μοναδικότητας του καθενός είναι απαραίτητα όσο το οξυγόνο.
55.ΑρτζανίδουGλενα Τα γυαλάκια της Μαλένας, Ψυχογιός, Προβλήματα
όρασης
Η Μαλένα φορά κίτρινα μυωπικά γυαλιά και τα παιδιά στο σχολείο δεν
χάνουν ευκαιρία να την περιγελάσουν και να την αποκλείσουν από τα
παιχνίδια τους. Η δασκάλα, με αφορμή την πρόσκληση στην τάξη μια
συγγραφέως παιδικών βιβλίων ζητά από τα παιδιά να την φανταστούν
ζωγραφίζοντάς την.
Η Μαλένα ζωγραφίζει την προσκεκλημένη «παραμυθού»
να φορά ίδια γυαλιά με τα δικά της, προκαλώντας το γέλιο μερικών παιδιών
και σχόλια συσχέτισης της ευφυΐας με τα προβλήματα όρασης. Την επόμενη
μέρα η «παραμυθού» εμφανίζεται διοπτροφόρος, γεγονός που αποτελεί
ευκαιρία για συζήτηση μέσα στην τάξη. Το παραμύθι αναφέρεται στα παιδιά
με ειδικές ανάγκες και τα στερεότυπα που αναπτύσσονται σε βάρος
τους,ανατρέποντάς τα με εύστοχο τρόπο. Επίσης αναφέρεται στους στόχους
της εκπαίδευσης και στους τρόπους για να εξασφαλίζεται η ισότιμη και
απρόσκοπτη ανάπτυξη των παιδιών.
56. Πλήση Παναγιώτα Δεν είμαι τέρας, σου λέω!, Κέδρος, Αυτισμός/
σύνδρομο Asperger
«Μπορείς,σε παρακαλώ, να κρατήσεις τον Αγάπιο για είκοσι μέρες;» μου είπε
ο γείτονάς μου ο Λάζαρος. «Να και οι οδηγίες». Πήρα τις οδηγίες και τις
έβαλα στην τσέπη τουτζιν μου. «Θέλω οδηγίες για να προσέξω ένα παιδί;»
είπα από μέσα μου.
Αυτή είναι η αρχή της ιστορίας ενός ιδιαίτερου παιδιού, του Αγάπιου. Στον
Αγάπιο δεν αρέσουν οι εκπλήξεις, η φασαρία. Τον ενοχλούν ορισμένοι ήχοι
και μπορεί το ρύζι που του μαγείρεψες να του μυρίζει ψάρι. Μπορεί να
αλλάξει θέση γιατί μια αχτίνα του ήλιου πέφτει στα μάτια του. Δεν του αρέσει
ο πολύς κόσμος, προτιμά να παίζει μόνος στο δωμάτιό του και θυμώνει συχνά
όταν κάτι αλλάξει στο πρόγραμμά του.
Δεν σε καταλαβαίνει όταν μιλάς με μεταφορές. Ξέρει όλους τους φίλους του μπαμπά του, αλλά αυτός δεν έχει
φίλους, μιλάει ασταμάτητα, του αρέσει η τακτοποίηση,γνωρίζει πολλά
πράγματα, και κάτι που ίσως οι περισσότεροι δε γνωρίζουν, πως «ο
δενδρόβιος μυρμηγκοφάγος ονομάζεται και ταμάντουα η τετραδάχτυλος!».
Ένα βιβλίο που εισάγει τον αναγνώστη στον κόσμο των παιδιών με σύνδρομο
Άσπεργκερ.
57. Sanvoisin Eric Ο νάνος και η Γαριδούλα, Σύγχρονοι Ορίζοντες, Νανισμός
Πώς νιώθει ένα αγοράκι έντεκα χρονών που λόγω του ύψους του αποτελεί τον
περίγελο όλης της τάξης; Νιώθει μόνο, πολύ μόνο! Bπως μας εκμυστηρεύεται:
«ευτυχώς, που εγώ αγαπώ εμένα, γιατί αλλιώτικα θα ήμουν εντελώς μονάχος».
Ο Μαξίμ είναι ένα μικρό αγόρι που παρά τις προσπάθειες των γονιών του και
τη θεραπεία με ενέσεις που του έχεισυστήσει ένας «σπουδαίος καθηγητής»
ιατρικής δεν λέει να πάρει μπόι.
Το αποτέλεσμα είναι ότι στο σχολείο όλοι τον φωνάζουν νάνο· και αυτό τον πονάει:«θα ήθελα να πάψουν όλες αυτές οι κακίες, που με βασανίζουν και πονούν περισσότερο από ένα γρατσουνισμένο
γόνατο». Αυτό, όμως, που του στοιχίζει ακόμαπιο πολύ είναι ότι τα κορίτσια
δεν του δίνουν σημασία. Απεγνωσμένος, αποφασίζει να βάλει αγγελία στην
εφημερίδα με την ελπίδα να βρει το ταίρι του. Και τα καταφέρνει! Θα
γνωρίσει την μικρόσωμη γαριδούλα που δουλεύει ακροβάτησα σε ένα τσίρκο
και θα αποφασίσει να εκπαιδευτεί και αυτός για να κάνουν ένα νούμερο μαζί.
Το βιβλίο αυτό αναδεικνύει, με αρκετό χιούμορ, το θέμα των διακρίσεων
λόγω της εξωτερικής εμφάνισης. Ο μικρός Μαξίμ που παρουσιάζει τον εαυτό
του λέγοντας ότι «μοιάζω με κάθε φυσιολογικό αγόρι, μόνο που… είμαι πολύ
κοντός» υφίσταται το χλευασμό και την περιφρόνηση των συμμαθητών του. Η
διαφορετικότητα του δεν γίνεται αποδεκτή από το κοινωνικό του περίγυρο. Οι
γονείς του και ο «σπουδαίος επιστήμονας»προσπαθούν να τον αλλάξουν, να
πανε ενάντια στη φύση. Ματαίως όμως. Τελικά μόνο μια όμοια, η γαριδούλα,
τον αποδέχεται όπως είναι. Μαζί ονειρεύονται να κάνουν ένα νούμερο σε ένα
τσίρκο και είναι πολύ ευτυχισμένοι. Το θέμα, όμως, είναι ότι μόνο σε ένα
τσίρκο έχουν προοπτικές οι άνθρωποι με ιδιαιτερότητες;
Η Λάρα, μια νεαρή πράσινη χελώνα γεννημένη στην παραλία της Λάρας, στον
Ακάμα της Κύπρου, συναντά τη σοφή σαραντάχρονη Άννυ κάπου στη
Μεσόγειο. Και η Άννυ είναι θαλάσσια χελώνα, μόνο που αυτή είναι καρέτα.
Στη ζωή της έχει δει κι έχει μάθει πολλά…Αφηγείται, λοιπόν, στη Λάρα τη
γλυκόπικρη ιστορία της και, ανάμεσα στα άλλα,της εξηγεί γιατί έχει…
ανθρώπινο όνομα.
Μολονότι οι μεγαλύτερο κίνδυνοι που διατρέχουν οι θαλάσσιες χελώνες (όπως
και τα περισσότερα είδη ζώων) οφείλονται στους ανθρώπους, οι άνθρωποι
είναι εκείνοι που μπορούν και να τις προστατεύσουν.
Δύο σελίδες, στο τέλος του βιβλίου, “στεγάζουν” ενδιαφέρουσες πληροφορίες
και μικρά περίεργα και σημαντικά στοιχεία για τις θαλάσσιες χελώνες, καθώς
και μια γνωριμία με τις “χελώνες” της Αίγινας.
59. Νευροκοπλή Βασιλική Το παραμύθι της μουσικής, Λιβάνης,Τυφλότητα
Μια φορά κι έναν καιρό, στη Μαρώνεια της Θράκης γεννιέται η Θεοδώρα,
ένα κορίτσι διαφορετικό από τα άλλα. Η διαφορετικότητά της ξεκινά από το
γεγονός ότι είναι τυφλή. Αυτό όμως την κάνει να αντιλαμβάνεται και να
αισθάνεται τον κόσμο με τρόπο μοναδικό, μέσα από τις άλλες αισθήσεις της,
και κυρίως μέσα από την ακοή.
Έτσι, αποκτά ιδιαίτερη σχέση με τους ήχους και τη σιωπή. Η σχέση της με
τους ήχους την οδηγεί στην αγάπη για τη μουσική. Η σχέση της με τη σιωπή με
τον καιρό θα την κάνει σοφή. Η φήμη της εξαπλώνεται σε όλη την Ανατολή,
ώσπου κάποτε έρχεται η ώρα να παντρευτεί.Όμως η Θεοδώρα μόνο μουσικό
μπορεί να πάρει. Κι αρχίζουν να καταφτάνουν μουσικοί απ’ όλα τα μέρη του
κόσμου. Η απόφαση είναι δύσκολη. Έχει μόνο τρεις μέρες και τρεις νύχτες
για ν’ αποφασίσει.
60. Θεοχάρη Άννη Ένας ξεχωριστός φίλος, Λιβάνης,Παιδική παχυσαρκία
Η μικρή Σοφία είναι πολύ χαρούμενημε το καινούριο της κίτρινο ποδήλατο
και δε χορταίνει να κάνει πετάλι σε όλο το πάρκο. Τι γίνεται όμως όταν ο
Πέτρος, ο στρουμπουλός συμμαθητής της, ζητάει να τον πάει μια βόλτα; Μια
ξεχωριστή φιλία ξεκινάει!
Θα θυσιάσει ο Πέτρος τις λιχουδιές του για να μπει στην ομάδα βόλεϊ; Και τι
θα κάνει η Σοφία για να τον βοηθήσει;
Μια ιστορία για τη σπουδαιότητα της φιλίας και τη διαφορετικότητα.
61. Αλεξοπούλου – Πετράκη Φραντζέσκα Όνειρα και ελπίδες, Σύλλογος
ΦΡΟΝΤΙΔΑ , Σύνδρομο Down-Νοητική καθυστέρηση
“Ο μικρός Σταμάτης προτιμά να ζει ασφαλής στον κόσμο της φαντασίας του,
“στον πύργο του”, με μόνο σύνδεσμο με την πραγματικότητα τον μεγαλύτερό
του αδελφό. Είναι ο τρόπος του να αντιμετωπίσειτο γεγονός ότι δεν είναι σαν
τα άλλα παιδιά. Ο αδελφός του – που τον λατρεύει -τον σπρώχνει να βγει έξω,
“στον πραγματικό κόσμο” και να διεκδικήσει,αυτό που του ανήκει: μια θέση
στα όνειρα και στις ελπίδες! Αλήθεια, θα τα καταφέρει;”
Λίγα λόγια για τη Φροντίδα
Το πολιτιστικό επίπεδο μιας κοινωνίας αναδεικνύεται σε σημαντικό βαθμό από
τον τρόπο που αντιμετωπίζει, όσα μέλη της διαφέρουν ή μειονεκτούν.
αποτελούν φορείς προσωπικής ελευθερίας, αξιοπρέπειας
και δημιουργικότητας.
Τα άτομα με αναπηρία έχουν μεν ειδικές ανάγκες,
όμως διαθέτουν ασφαλείς και ειδικές δυνατότητες, τις οποίες αναπτύσσουν
με αξιοθαύμαστο τρόπο, τους μηχανισμούς αναπλήρωσης. �