Ηλεκτρονικές απάτες: Αλλάζει ο νόμος για να επιστρέφουν οι τράπεζες τα χρήματα στα θύματα
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα που έχουν ως κεντρική στρατηγική να κρατήσουν τους πολίτες σε συνεχή εγρήγορση, ξεκινά μετά και από τις σχετικές αποφάσεις της Ομάδας Εργασίας η δεύτερη φάση ενημέρωσης με τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό υλικό. Η ανάγκη διαρκούς ενημέρωσης κρίνεται επιτακτική, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ομάδας Εργασίας, ώστε οι πολίτες να μην εφησυχάζουν και να ακολουθούν πιστά τις βασικές συστάσεις και οδηγίες από τις τράπεζες και τις αρμόδιες Αρχές.
Επίσης, μεγάλη έμφαση δίνεται και στην υλοποίηση της απόφασης για τη δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού- νομοθετικού πλαισίου, ώστε οι τράπεζες να μπορούν να παρέχουν ουσιαστική αρωγή σε πελάτες – θύματα απάτης. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι τράπεζες, εξαιτίας του ισχύοντος νομικού πλαισίου, δεν μπορούν να προχωρήσουν στη διαδικασία επιστροφής χρημάτων από απατηλή συναλλαγή ακόμη και αν έχουν δεσμεύσει τα σχετικά ποσά, δίχως τη συναίνεση του δικαιούχου του λογαριασμού πίστωσης.
Ποιες είναι οι βασικές μορφές ηλεκτρονικής απάτης
Με την αλματώδη αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια διεθνώς και στην χώρα μας, αυξάνεται ταυτόχρονα και ο αριθμός μορφών ηλεκτρονικής απάτης. Όπως έχουν επανειλημμένα αναφέρει σε δημόσιες παρεμβάσεις τους αρμόδια τραπεζικά στελέχη αλλά και στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, οι πολίτες θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα στην πραγματοποίηση των ψηφιακών τους συναλλαγών και να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες που τους έχουν δοθεί.
Οι συναλλασσόμενοι δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνούν ότι «όταν λαμβάνουμε μηνύματα ή e-mails που ισχυρίζονται ότι είναι από την Τράπεζά μας κάνουμε μια «παύση». Τα διαβάζουμε προσεκτικά έχοντας πάντα στο μυαλό μας ότι μια πραγματική τράπεζα δεν θα ζητούσε ποτέ το PIN ή τον κωδικό μας. «Διότι μια παύση αρκεί για να αποφύγουμε την ηλεκτρονική απάτη».
Σχετικό ενημερωτικό υλικό για όλες τις μορφές απάτης μπορούν να αναζητήσουν οι πολίτες στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ που έχει αναρτηθεί από τον περασμένο Νοέμβριο με αφορμή την τελευταία εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για θέματα κυβερνοασφάλειας, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Μήνα Ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
- απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), απατηλά μηνύματα SMS (smishing), απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing),
- απάτη του CEO (CEO Fraud),
- απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud),
- απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites),
- απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam),
- κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),
- απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),
- απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),
- απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, , και
- απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).
Οι συναλλασσόμενοι μπορούν να δουν όλες τις σχετικές πληροφορίες και το ενημερωτικό υλικό στο link https://www.hba.gr/News/Details/2061 καθώς και στο link https://www.hba.gr/News/Details/1509
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ