Διευκρινίσεις του Υπουργείου Υγείας για το θέμα που έχει προκύψει με τα Voucher του ΕΟΠΥΥ για τα οπτικά είδη
Διευκρινίσεις του Υπουργείου Υγείας για το θέμα που έχει προκύψει με τα Voucher του ΕΟΠΥΥ για τα οπτικά είδη, τα οποία αρνούνται να παραλάβουν οι οπτικοί / καταστήματα οπτικών
Με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Υγείας ξεκαθαρίζει, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, σε όλους τους τόνους και προς κάθε ενδιαφερόμενο, ότι με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο, οι πολίτες ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ να εκτελέσουν τις γνωματεύσεις τους στα καταστήματα οπτικών ΧΩΡΙΣ να πληρώσουν, δίνοντας το voucher στο κατάστημα.
Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης έχει ως εξής:
Γραφείο Τύπου
Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας
ΔEΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 19-10-2018
Το Υπουργείο Υγείας, αφουγκραζόμενο την κατάσταση που έχουν δημιουργήσει οι οπτικοί / καταστήματα οπτικών, με την άρνηση παραλαβής των νέων γνωματεύσεων με το επισυναπτόμενο voucher αποζημίωσης για τη χορήγηση οπτικών ειδών, επιθυμεί να απευθυνθεί στους πολίτες ασφαλισμένους του, να τους ενημερώσει και ταυτόχρονα να στείλει ένα αποφασιστικό μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση για την υλοποίηση αυτού του μέτρου.
Το Υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΠΥΥ, καταβάλλοντας μια μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια, έχει καταφέρει να αλλάξει βασικά προβλήματα που χρόνιζαν. Μεταξύ άλλων και την συμβασιοποίηση μεγάλων κατηγοριών όπως, Υγειονομικό υλικό, Ορθοπεδικά, Σκευάσματα Ειδικής Διατροφής, Οξυγοθεραπεία κ.α.
Με αυτές τις αλλαγές οι πολίτες από το 2017 δεν προπληρώνουν πλέον για τα είδη αυτά και σταμάτησε η ταλαιπωρία τους – να στήνονται στις ουρές – για να πάρουν πίσω τα ποσά που δικαιούνται.
Η νέα αυτή διαδικασία έφερε και μια ακόμα σημαντική αλλαγή, τον ποιοτικό έλεγχο στα χορηγούμενα προϊόντα, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό, ότι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση σε προϊόντα πιστοποιημένα και ποιοτικά.
Τα οπτικά είδη, μια δαπάνη που αγγίζει τα 50 εκατομμύρια ετησίως, είναι μια παροχή που υλοποιείται ακόμα με τον παλιό τρόπο, δηλαδή με προπληρωμή από τους ασφαλισμένους και στη συνέχεια υποβολή της δαπάνης στα κατά τόπους σημεία εξυπηρέτησης του ΕΟΠΥΥ για απόδοση αυτής της δαπάνης. Αυτό συμβαίνει ακόμα διότι οι οπτικοί από την πρώτη στιγμή αρνήθηκαν τη συμμετοχή στη νέα διαδικασία με τις συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ. Η υπογραφή αυτών των συμβάσεων με τα καταστήματα οπτικών, θα επέτρεπε στους πολίτες να επωφεληθούν από τις νέες ρυθμίσεις, αλλά οι οπτικοί, έχουν με κάθε τρόπο εναντιωθεί στη νέα διαδικασία.
Το Υπουργείο Υγείας επιθυμεί να ξεκαθαρίσει προς κάθε κατεύθυνση ότι σε σχέση με τις αιτιάσεις που προβάλλουν οι οπτικοί ισχύουν τα παρακάτω:
Ο ΕΟΠΥΥ ΔΕΝ χρωστάει ληξιπρόθεσμα στους οπτικούς. Τα ταμεία τα οποία εντάχθηκαν σε αυτόν είχαν υποχρεώσεις (από το 2012) και τα οποία ο ΕΟΠΥΥ έχει εξοφλήσει. Οι λοιπές υποχρεώσεις αφορούν τον ΕΦΚΑ και οι οπτικοί το αποκρύπτουν.
Σε όλο τον σύστημα αποζημίωσης μέσω ΕΟΠΥΥ, ΟΛΟΙ οι πάροχοι λαμβάνουν τις γνωματεύσεις για τις πράξεις που εκτελούν (διαγνωστικά, φαρμακεία, υγειονομικό υλικό, φυσικοθεραπευτές, νοσηλείες κλπ) και τα υποβάλλουν στον ΕΟΠΥΥ για αποζημίωση κάθε μήνα. Οι επιχειρήσεις αυτές εξακολουθούν να πληρώνουν τους εργαζομένους τους, και να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Γιατί δεν θα μπορέσουν οι οπτικοί;
Ο ΕΟΠΥΥ σήμερα, πληρώνει τους παρόχους του σε διάστημα περίπου 2 μηνών από την υποβολή της δαπάνης, όταν το 2015 η αποπληρωμή ξεπερνούσε τους 4-5 μήνες. Αυτό οι οπτικοί το γνωρίζουν. Γιατί το αποσιωπούν;
Το ποσό αποζημίωσης είναι 100€ ανά περίπτωση (ανά ΑΜΚΑ), και δεν είναι άγνωστο προς τους οπτικούς. Ο κλειστός προϋπολογισμός έχει καθοριστεί στα 50 εκ. ετησίως και για το 2018 θα κλείσει κάτω από τα 48εκ., που σημαίνει ότι το ποσό υπερκαλύπτει την αιτούμενη δαπάνη και δεν θα υπάρχει CLAWBACK.
Η πιστοποίηση είναι απαραίτητη, ώστε να υπάρχει η εγγύηση τόσο στους πολίτες όσο και στο ίδιο το σύστημα υγείας, ότι οι πάροχοι τηρούν τη νομοθεσία, εφαρμόζουν κανόνες και χορηγούν προϊόντα πιστοποιημένα και κατάλληλα για τις ανάγκες των πολιτών. Γιατί δεν το θέλουν αυτό οι οπτικοί; Τι φοβούνται;
Σε αυτή την διελκυστίνδα το Υπουργείο Υγείας ζητά από τους πολίτες να σταθούν δίπλα του στην προσπάθεια που καταβάλλει για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος, την παροχή πιστοποιημένων και ποιοτικών υπηρεσιών και την απαλοιφή κάθε ταλαιπωρίας των ωφελούμενων ασφαλισμένων. Τους ζητά να σταθούν αρωγοί στη προσπάθεια να σπάσει KAI αυτό το κατεστημένο, καθώς και όποια άλλα έχουν απομείνει από τις παλιές, γνωστές σε όλους μας, φαύλες εποχές. Ταυτόχρονα, στέλνουμε το μήνυμα στο σύνολο των επιχειρήσεων που συναλλάσσονται με το δημόσιο, ότι οφείλουν να τηρούν την κείμενη νομοθεσία σχετικά με τη φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα και όχι να εισπράττουν από το δημόσιο (έμμεσα) παρακάμπτοντας τους νόμους. Αν οι οπτικοί υπολογίζουν ότι δια του εκβιασμού των ασφαλισμένων θα αποτελέσουν εξαίρεση, θα μας βρουν απέναντι και αποφασισμένους, όχι μόνο εμάς αλλά και κάθε πολίτη που επιζητά να εξυπηρετηθεί με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Οι τακτικές προηγούμενων εποχών, που ο πολίτης χρησιμοποιούνταν χωρίς να είναι εκείνος το επίκεντρο, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Κι επειδή οι υπηρεσίες και οι παροχές υγείας δεν μπορεί να έχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά, πρέπει όλοι να συμβάλουμε σε αναβαθμισμένες και ποιοτικές υπηρεσίες με τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του δημόσιου χρήματος.
Ξεκαθαρίζουμε λοιπόν σε όλους τους τόνους και προς κάθε ενδιαφερόμενο, ότι με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο, οι πολίτες ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ να εκτελέσουν τις γνωματεύσεις τους στα καταστήματα οπτικών ΧΩΡΙΣ να πληρώσουν, δίνοντας το voucher στο κατάστημα.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, καλούμε τους οπτικούς και τις υγιείς επιχειρήσεις τους να συμβάλουν και αυτοί με τη σειρά τους, όπως χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις υγείας, στην καλύτερη και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών και στην εξυγίανση του χώρου τους.
Σχετικά με τη νέα διαδικασία χορήγησης και αποζημίωσης οπτικών ειδών – γυαλιών οράσεως και υπηρεσιών ειδικής αγωγής στους δικαιούχους του ΕΟΠΥΥ (εφαρμογή της Υπουργικής Απόφασης ΕΑΛΕ/Γ.Π. 46633/15-06-2018)
Σε ότι αφορά τους δικαιούχους / πολίτες:
– Ο οφθαλμίατρος εκδίδει την ηλεκτρονική γνωμάτευση και εκτυπώνει για τον πολίτη τη βεβαίωση πληρωμής η οποία αναγράφει τα στοιχεία του δικαιούχου, καθώς και το ανώτατο ποσό αποζημίωσης που στην προκειμένη περίπτωση είναι τα 100 ευρώ.
– Η γνωμάτευση θα πρέπει να εγκριθεί και να σφραγιστεί, από ελεγκτή γιατρό, όπως γίνονταν μέχρι σήμερα.
– Στη συνέχεια ο πολίτης προσκομίζοντας τη γνωμάτευση σε ένα κατάστημα οπτικών λαμβάνει τα γυαλιά της επιλογής του και πληρώνει, αντί χρηματικού αντιτίμου, με τη βεβαίωση πληρωμής, μέχρι του ποσού των 100 ευρώ, (ανώτατο ποσό αποζημίωσης)
Σε ότι αφορά τα καταστήματα οπτικών:
– Τα καταστήματα οπτικών θα πρέπει να αποκτήσουν λογαριασμό συναλλαγής με τον ΕΟΠΥΥ, δηλαδή κωδικούς ΔΑΠΥ, προκειμένου να συνδέονται από την ιστοσελίδα του ΕΟΠΥΥ (www.eopyy.gov.gr).
Συγκεκριμένα στο σύνδεσμο
«Επαγγελματίες» — «Ηλεκτρονικές υπηρεσίες παρόχων υγείας» — «eΔΑΠΥ» —«Πιστοποίηση Ιατρών και Παρόχων»
θα πρέπει να πραγματοποιήσουν
«Εγγραφή Χρήστη», εκτυπώνοντας παράλληλα και το σχετικό παραστατικό εγγραφής .
– Ο νόμιμος εκπρόσωπος του καταστήματος παραλαμβάνει τον κλειδάριθμο από οποιαδήποτε Περιφερειακή Διεύθυνση ΕΟΠΥΥ, με την προσκόμιση των ακόλουθων δικαιολογητικών:
α) του παραστατικού εγγραφής, το οποίο και έχει εκτυπώσει κατά την «Εγγραφή Χρήστη»,
β) της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του καταστήματος οπτικών ειδών και τμήματος φακών επαφής
γ) των στοιχείων υγειονομικού υπεύθυνου (Αρ. Πρωτοκόλλου Άδειας Άσκησης Επαγγέλματος-Ημερομηνία).
– Τα ανωτέρω δικαιολογητικά μπορούν να υποβληθούν με την προσκόμιση αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου. Στην περίπτωση που αυτά υποβληθούν από πρόσωπο πέραν του νόμιμου εκπροσώπου, απαιτείται σχετική εξουσιοδότηση με θεώρηση από αρμόδια αρχή.
– Εν συνεχεία ενεργοποιούν τον κλειδάριθμο από την επιλογή Ενεργοποίηση Χρήστη στον ίδιο σύνδεσμο στην ιστοσελίδα μας.
– Τα καταστήματα οπτικών ειδών θα κρατούν και θα υποβάλουν συγκεντρωτικά ανά μήνα τις ηλεκτρονικές γνωματεύσεις και τις αντίστοιχες βεβαιώσεις πληρωμής, μαζί με το συγκεντρωτικό τιμολόγιο.
Η υποβολή αυτών των δαπανών θα πρέπει να ολοκληρώνεται μέχρι την 20 ημερολογιακή ημέρα του επόμενου μήνα.
Η ημερομηνία έναρξης εφαρμογής της νέας διαδικασίας είναι η 1/10/2018, ενώ θα παραλαμβάνονται αιτήματα ασφαλισμένων από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ μέχρι την 30/11/2018, για ηλεκτρονικές γνωματεύσεις που έχουν εκδοθεί μέχρι τις 30/09/2018.
Ειδικότερα για την Ειδική Αγωγή ενημερώνουμε ότι η διαδικασία χορήγησης και αποζημίωσης θα εξακολουθήσει να πραγματοποιείται με βάση την ισχύουσα διαδικασία, μέχρι νεότερης ανακοίνωσή μας, όπου θα ενημερώσουμε για τον νέο τρόπο ηλεκτρονικής γνωμάτευσης για τις θεραπείες.
Σε κάθε περίπτωση η εκτέλεση και η υποβολή των δικαιολογητικών δαπάνης για τις έως σήμερα εκδοθέντες χειρόγραφες γνωματεύσεις παρατείνεται έως την 31/12/2018 με την υφιστάμενη διαδικασία.
Το έγγραφο του ΕΟΠΥΥ
Αριθμ. ΕΑΛΕ/Γ.Π. 73504 – ΦΕΚ Τεύχος Β’ 4325/28.09.2018
Τροποποίηση (2η) της με αριθμ. ΕΑΛΕ/Γ.Π. 46633/15-06-2018 υπουργικής απόφασης, με θέμα «Διαδικασία χορήγησης και αποζημίωσης οπτικών ειδών – γυαλιών οράσεως και υπηρεσιών ειδικής αγωγής στους δικαιούχους του ΕΟΠΥΥ» (Β’ 2284).
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
αποφασίζουμε:
Τροποποιείται η πέμπτη παράγραφος της εν θέματι αναφερόμενης απόφασης, ως ακολούθως:
«Ως έναρξη ισχύος της παρούσας τίθεται η 1η Οκτωβρίου 2018.
Όσον αφορά στη διαδικασία χορήγησης και αποζημίωσης υπηρεσιών ειδικής αγωγής στους δικαιούχους του ΕΟΠΥΥ, ως έναρξη ισχύος τίθεται η 1η Νοεμβρίου 2018».
Κατά τα λοιπά ισχύει η με αριθμ. ΕΑΛΕ/Γ.Π. 46633/15-06-2018 υπουργική απόφαση (Β’ 2284, ΑΔΑ: 7ΧΟΜ-465ΦΥΟ-Π3Ξ).
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.